Modulets indhold, forløb og pædagogik
Formål:
At give den studerende forståelse af sammenhængen mellem strøm og
spænding for de mest almindelige elektriske komponenter, af
opstilling af ligninger for elektriske kredsløb baseret på disse
sammenhænge, samt for løsning af kredsløbs-differentialligninger
ved hjælp af Laplace-transformation for derigennem at beskrive
tidslig opførsel af basale elektriske kredsløb
Læringsmål
Viden
- viden om basale elektriske komponenter og relevante teorier, så
som Ohms lov samt Kirchoffs love, således at de opnår forståelse af
lineære elektriske kredsløbs indeholdende:
- afhængige kilder
- resistive, kapacitive og induktive komponenter
- ideelle operationsforstærkere
- simple transducere
- De studerende skal tilegne sig viden om tidsafhængige kredsløb
af 1. og 2. orden, samt 1. ordens differentialligninger
- De studerende skal opnå forståelse af komplekse tal og deres
anvendelse inden for elektriske kredsløb, i form af
impedansbegrebet.
- De studerende skal tilegne sig viden om grundlæggende
filtertyper og deres anvendelse
- De studerende skal tilegne sig viden om grundlæggende
tilbagekoblingsprincipper, således at de opnår en forståelse af
relevante begreber, teorier og metoder for tilbagekoblede systemer,
herunder stabilitet
- De studerende skal opnå forståelse af simple lineære dynamiske
systemer og deres karakteristika.
Færdigheder
- De studerende skal kunne anvende relevante beregningsmetoder
til analyse og design af elektriske kredsløb, herunder brugen af:
- ækvivalente kredsløb (f.eks. Thevenin-akvivalent)
- superpositionsprincippet
- De studerende skal kunne anvende Laplace-transformation på
kredsløb og kunne beskrive kredsløb i såvel tids- som
frekvensdomæne
- De studerende skal kunne opstille og anvende billedkredsløb til
frekvensanalyse af elektriske kredsløb, herunder opstilling til
overføringsfunktioner og betydningen af poler og nulpunkter.
- De studerende skal kunne anvende basale teknikker og værktøjer
til laboratoriemæssig verifikation af elektriske systemers
virkemåde
Kompetencer
- De studerende skal kunne kombinere deres teoretiske og
praktiske viden om elektriske kredsløb, således at de kan vurdere
sammenhænge mellem beregninger, simuleringer og virkelige målinger
foretaget på faktiske kredsløb.
Undervisningsform
Forelæsninger med tilhørende opgaveregning
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Lineære kredsløb |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |