Modulets indhold, forløb og pædagogik
Formål:
Grundlæggende forståelse af computersystemers sikkerhed.
Læringsmål
Viden
- har viden om begreber og fagtermer inden for
cybersikkerhed
- har forståelse af teorier og metoder for forebyggelse,
detektion og håndtering af cyberangreb
- skal have indgående kendskab til moderne
projektstyringsværktøjer
Færdigheder
- kan anvende teorier og metoder omkring analyse af
sikkerhedstrusler
- kan benytte sikkerhedsprotokoller og ”security-by-design” til
løsning af givet problem
- kan foretage analyse af netværkstrafik med henblik på
anormalitet-detektion
- kan anvende udvalgte metoder og værktøjer til at angribe og
forsvare IT-infrastruktur
- kan benytte tidssvarende udviklingsværktøjer til implementering
af løsninger
- kunne reflektere over egne erfaringer med projektarbejde ved
hjælp af relevante analyseværktøjer
- være i stand til at arbejde på et projekt baseret på valg af
projektstyringsværktøjer
- være i stand til at identificere afhængighed mellem projektets
forskellige opgaver
Kompetencer
- kan gennemføre og reflektere over udviklingsforløb som omfatter
et sikkerhedsaspekt i et computersystem
- kan dokumentere projektresultater så udenforstående kan
foretage en faglig vurdering
- kan erkende behov for og tilvejebringe viden
- kan formidle projektets resultater under anvendelse af korrekt
fagterminologi
- kunne reflektere over egen brug af PBL-værktøjer i
undersøgelserne og om, hvordan disse kan bruges aktivt i
fremtiden
- være i stand til at udføre en kritisk evaluering af relevansen
af indsamlet viden i relation til projektarbejdet, herunder
vurdering af egnetheden af valgte modeller, teorier og
metoder
Undervisningsform
Projektarbejde suppleret med studiekredse, forelæsninger, o.l.
Projektgruppen skal udarbejde en rapport og en procesanalyse.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Sikkerhed i computersystemer |
| Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
| ECTS | 15 |
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
| Censur | Ekstern prøve |
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |