Modulets indhold, forløb og pædagogik
Formål:
De studerende skal opnå forståelse af konstruktion af mindre
computersystemer baseret på grundlæggende digitale komponenter,
samt metoder til udvikling af dertil hørende system- og
applikationsprogrammel.
Læringsmål
Viden
- forståelse af opbygning af mikroprocessorer
- viden om enheder der indgår i mindre computersystemer
- viden om enhedernes elektrisk opkobling og styresignaler
- overblik over programmering af enhederne
- forståelse af hensigtsmæssig opbygning af software
- viden om systematisk fejlfinding og verifikation af hardware og
software
Færdigheder
- er i stand til at designe og implementere et
mikroprocessorsystem
- kan analysere og udvælge komponenter
- kan designe og implementere software
- er i stand til at definere hensigtsmæssige grænseflader for
såvel hardware som software
- kan foretage teoretiske analyser, beregninger og
simuleringer
- kan gennemføre og dokumentere målinger på det udviklede
system
- er i stand til at forklare sammenhæng mellem teoretiske
analyser, beregninger, simuleringer og måleresultater
Kompetencer
- Er i stand at analyserer et problemstillingen som munder ud i
en problemformulering som igen kan danne grundlag for en prototype
definition
- Kan gennemføre problemnedbrydning i mindre overskuelige
delproblemer hvis løsninger skal findes gennem anvendelse af
udvalgt hardware og programmel på mikroprocessoren
- Kan dokumentere projektresultater og forklare hvordan ønsket
funktionalitet kan opnås gennem foreslået design af hardware og
software
- Kan formidle projektets resultater under anvendelse af korrekt
fagterminologi
Undervisningsform
Projektarbejde suppleret med studiekredse, forelæsninger,
o.l.
Projektgruppen skal udarbejde en rapport.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Mikroprocessor systemer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |