Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Matematik på A-niveau fra gymnasiet
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Reelle funktioner af to og flere variable - definitioner,
resultater og teknikker vedrørende partielle afledte
- Komplekse tal som en udvidelse af de reelle tal - såvel
geometriske som algebraisk. Sammenhæng mellem den komplekse
eksponentialfunktion og trigonometriske funktioner.
- Struktur af løsningsmængden til forskellige typer første- og
andenordens differentialligninger
- Laplacetransformationen og dens anvendelse til løsning af
differentialligninger
Færdigheder
- Differentiation af funktioner af flere variable (herunder
sammensatte funktioner) samt en geometrisk forståelse heraf
- Ekstrema for funktion af to og tre variable
- Maksima og minima for funktioner af to variable
- Addere, multiplicere og dividere komplekse tal. Omregning
mellem kartesisk og polær form
- Løsning og plot af forskellige typer første- og andenordens
differentialligninger
- Udregn Laplacetransformation og invers.
Partialbrøksdekomposition
Kompetencer
- Kan anvende metoder og begreber fra calculus, herunder
komplekse tal, differentialligninger og Laplacetransformation på
givne faglige problemstillinger
Undervisningsform
Forelæsninger, opgaveregning, video, quiz, digitaliseret
selvstudium, fagrettede workshops
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Calculus |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |