Imperativ programmering

2020/2021

Modulets indhold, forløb og pædagogik

FORMÅL          
I dette kursus opnår den studerende indblik i grundlæggende begreber som algoritmer, datastrukturer og computerarkitekturer

BEGRUNDELSE    
Computere er – uanset fagområde – et af de vigtigste værktøjer til problemløsning i dag. Den studerende skal derfor opnå et kendskab til datalogiske grundbegreber i så almen en form, at vedkommende bliver i stand til at løse problemer ved hjælp af imperative programmeringssprog.

Læringsmål

Viden

  • Udviklingsmiljø og kompilering
  • Imperative principper
  • Datatyper og variable
  • Kontrolstrukturer
  • Funktioner og procedurer
  • Datastrukturer herunder arrays
  • Input/output
  • Sammensatte datastrukturer
  • Simple algoritmer (f.eks. sortering og søgning)
  • Basal test af programmer

Færdigheder

  • skrive, afvikle og teste programmer hvori de ovennævnte grundbegreber indgår i løsningen
  • anvende korrekt fagterminologi

Kompetencer

  • både selvstændigt og i samarbejde med andre implementere et imperativt program som løsning på en defineret opgave

Undervisningsform

Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle undervisningsformer for uddannelsen, jf. § 17.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Det forventes at den studerende bruger 27,5 timer per ECTS, hvilket for denne aktivitet betyder 137,5 timer.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnImperativ programmering
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Kontakt: Studienævn for datalogi via cs-sn@cs.aau.dk eller 9940 8854

 

Fakta om modulet

Engelsk titelImperative Programming
ModulkodeDSNSWCB105
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus København
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Datalogi
InstitutInstitut for Datalogi
FakultetDet Tekniske Fakultet for IT og Design