Interaktionsdesign 2: visuelt design og prototyping

2020/2021

Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for at deltage i modulet

Modulet bygger videre på viden opnået på 1. semester

Modulets indhold, forløb og pædagogik

MÅL          
Modulet har til formål at give den studerende viden om designprincipper og retningslinjer for visuelt design, viden om gestaltlove, og viden om menneskelig kognition, som f.eks. menneskelig hukommelse og perception, og kognitions betydning for brug af IT-systemer, samt give kendskab til forskellige interaktionsformer. Desuden introduceres prototyping som teknik i en interaktionsproces, hvor den studerende bliver i stand til at designe en brugergrænseflade, hvor visuelle designprincipper, retningslinjer og gestaltlove udnyttes i samspil med interaktionsformer.

Læringsmål

Viden

  • skal opnå viden om designprincipper og retningslinjer for visuelt design
  • skal kende til gestaltlove og deres relation til brugergrænseflader
  • skal opnå basal kendskab til menneskelig kognition, herunder opmærksomhed, perception og hukommelse
  • skal opnå viden om forskellige interaktionsformer og kende til deres styrker og svagheder i brugerinteraktion
  • skal opnå viden om principper for webdesign, eksempelvis visuelle design principper for webdesign, arkitekturer for webdesign, eller Web 2.0
  • skal opnå viden om forskellige typer af prototyper – eksempelvis Hi-Fi eller Lo-Fi prototyper
  • skal kende til prototypers roller i en interaktionsdesignproces

Færdigheder

  • skal kunne redegøre præcist for de centrale designprincipper og retningslinjer for visuelt design
  • skal kunne forklare menneskelig kognition og dets betydning for brug af IT-systemer
  • skal kunne anvende forskellige principper for design og retningslinjer for visuelt design på et grundlæggende niveau
  • skal kunne redegøre præcist for forskellige interaktionsformer
  • skal kunne gennemføre en prototyping proces med fokus på design af brugergrænsefladen

Kompetencer

  • Skal kunne anvende visuelle designprincipper og gestaltlove i en interaktionsdesignproces hvor der tages udgangspunkt i prototyping

Undervisningsform

Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle undervisningsformer for uddannelsen, jf. § 17.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Det forventes at den studerende bruger 27,5 timer per ECTS, hvilket for denne aktivitet betyder 137,5 timer.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnInteraktionsdesign 2: visuelt design og prototyping
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Kontakt: Studienævn for datalogi via cs-sn@cs.aau.dk eller 9940 8854

 

Fakta om modulet

Engelsk titelInteraction design 2: Visual Design and Prototyping
ModulkodeDSNIXDB202
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogEngelsk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Datalogi
InstitutInstitut for Datalogi
FakultetDet Tekniske Fakultet for IT og Design