Mål
Formålet med kurset er at give den studerende en videregående
indføring i og overblik over den kvalitative del af
biografiforskningens metodiske univers. Det er målet, at den
studerende tilegner sig centrale begreber i biografisk/narrativ
forskning, kvalitative biografiske/narrative metoder og deres
anvendelse, samt om analyse af kvalitativt biografisk/narrativ
datamateriale herunder de forskellige bagvedliggende teoretiske
forståelser.
Indhold
Kurset bygger videre på generel kvalitativ metode og viderefører og
udvikler en forståelses- og anvendelsesramme, som bygger på både
metodiske og teoretiske begreber.
Kurset falder i tre dele. Først placeres brugen af biografisk narrativ metode i en sociologihistorisk sammenhæng og centrale teoretiske og metodologiske begrebsdannelser introduceres. Dernæst præsenteres forskellige analytiske rammer for arbejdet med og analyse af biografisk datamateriale. Afslutningsvist rettes fokus mod konkret anvendelse af livsfortællinger som kvalitativ metode til analyse af sociologiske problemstillinger. Der arbejdes med indsamling og analyse af biografisk datamateriale herunder gennemførelse og analyse af biografisk narrative interviews.
Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger, casearbejde, klyngeseminarer og diskussioner, kombineret med forskellige former for studenteraktiviteter.
Prøvens navn | Biografisk narrativ metode |
Prøveform | Skriftlig
Modulet evalueres ved en skriftlig prøve af 24 timers varighed.
Prøverne bedømmes internt efter 7-skalaen. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Biographical Narrative Method |
Modulkode | BASOC202016E |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Sociologi |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |