Modulet omfatter en grundig introduktion til problembaseret læring og projektarbejde,og har til formål, at give den studerende grundlæggende viden, færdigheder og kompetencer til at arbejde med problemorienteret projektarbejde inden for et givent fagligt felt eller en organisation. Centralt står arbejdet med problemanalyse og problemformulering, knyttet til den efterfølgende metodiske planlægning, styring og gennemførelse af et miniprojekt. Der arbejdes med gruppeprocesser og konflikthåndtering med henblik på understøttende læringsmiljøer. Den studerende tilegner sig herudover begyndende viden om søgning og bearbejdning af faglitteratur og information, akademisk skriftlig fremstilling og kildehåndtering. Gennem modulets forskellige aktiviteter arbejder den studerende med udvikling af egen lærings-portfolio og refleksioner med det formål at understøtte og kvalificere den studerendes evne til egen læring og kompetenceudvikling.Modulet afsluttes med et mini-gruppeprojekt, der tilknyttes den studerendes portfolio.
Vedr. undervisningsform henvises til studieordningens §17. Den konkrete vægtning mellem de forskellige undervisningselementer vil fremgå af semesterbeskrivelsen for modulet. Semesterbeskrivelsen offentliggøres i Moodle før semesterstart.
Prøvens navn | Problembaseret læring i teori og praksis |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig pba. projekt
Mundlig på baggrund af et skriftligt gruppeminiprojekt, samt individelle refleksioner over det faglige- og proces-orienterede arbejde med projektet. Der gives feedback fra eksaminator og intern medbedømmer. Med henblik på at styrke den fælles læring og vidensdelingen på holdet overværer en gruppe af medstuderende eksaminationen som reflekterende team, observatører og medlærende. Miniprojekt: 3-5 normalsider pr. studerende. Refleksionsark: 1-2 normalsider pr. studerende. Gruppestørrelse: 4-5 studerende. Prøvetid: Jfr. studieordningens §17 stk. 4 |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Problem based learning in theory and pratice |
Modulkode | BAOL20201 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Læring, IT og Organisation (LIO) |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |