Modulets indhold, forløb og pædagogik
Tema: IT som et pædagogisk værktøj
Dette semester fokuserer på udvikling og anvendelse af IT som et
pædagogisk værktøj. Herunder hvordan pædagogiske processer kan
nytænkes gennem anvendelse af IT, og hvordan IT kan anvendes til at
facilitere læring samt styrke kreativitet og innovation.
Mål og indhold:
Består af:
a) et metodekursus i systematisk udarbejdelse af
litteraturstudier samt udvalgte projektarbejdsformer.
b) et studieprojekt, som omhandler en central problemstilling
inden for semestrets tema (IT som pædagogisk
værktøj). Projektet skal omfatte interaktion med
praksis og skal være baseret på anvendelse af de metoder, der
undervises i i (a) og den teori, der er omfattet af semestrets
moduler.
Læringsmål
Viden
- Skal have viden om teori, metoder og praksis inden for
semesterets tema ’IT som pædagogisk værktøj’. Det gælder en generel
viden om IT som pædagogisk værktøj, men også de forskellige
tilgange til IT som pædagogisk værktøj, som anvendes inden for
væsentlige sektorer og områder inden for især den offentlige
sektor, som fx folkeskole- og den pædagogiske sektor. Det er
vigtigt, at de studerende efterfølgende kan medvirke til at skabe
de optimale rammer for IT som pædagogisk værktøj
- Skal kunne forstå og reflektere over viden dvs. teorier,
metoder og praksis inden for semesterets tema ’ IT som pædagogisk
værktøj’. Dette indebærer fx, at studerende kan forholde sig til og
reflektere over forskellige tilgange til IT som pædagogisk
værktøj
Færdigheder
- Gennem projektarbejdet styrkes de studerendes kompetencer vedr.
anvendelse af videnskabelige metoder og redskaber. Herunder skal de
studerende indsamle og producere viden via selvvalgte metoder
passende for en afgrænset problemstilling. Det forventes, at de
studerende via projektarbejdet og samarbejde kan analysere data og
drage selvstændige konklusioner. De studerende skal i denne proces
illustrere, at de evner at tilrettelægge projektarbejdet ved i
fællesskab at tildele hinanden ansvar for specifikke arbejdsopgaver
i projektarbejdet
- Gennem projektarbejdet styrkes de studerendes evner til at
formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller i
forbindelse med både interne faglige diskussioner, kommunikation
med vejleder, kommunikation med eksterne partnere, og
rapportskrivning og formidling af projektets resultater
Kompetencer
- Gennem projektarbejdet trænes de studerende i at kunne håndtere
komplekse og udviklingsorienterede situationer.
- Gennem projektarbejdet styrkes de studerendes evne til
selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en
professionel tilgang.
- Som en del af projektarbejdet skal de studerende kunne
identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring, fx i
forbindelse med at gennemføre litteraturstudier eller undersøgelser
for at kunne afdække den problemstilling der arbejdes med i
projektet.
Undervisningsform
Projektarbejdet er brudt op i en række eksplicitte faser med
veldefinerede arbejdsprodukter, som evalueres af vejleder. De
enkelte grupper modtager endvidere kontinuerlig feedback på deres
arbejdsproces, og der er stort fokus på, at de studerende lærer at
indgå i og styre projekter.
Metodekurset synkroniseres med projektarbejdet i den forstand,
at de studerende før projektopstart, og ved opstart af de enkelte
faser undervises i emner, som er særligt relevante for næste
projektfase.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Modul 16: Semesterprojekt: IT som pædagogisk værktøj |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |