Tema. IT som et pædagogisk værktøj: Dette semester fokuserer på udvikling og anvendelse af IT som et pædagogisk værktøj. Herunder hvordan pædagogiske processer kan nytænkes gennem anvendelse af IT, og hvordan IT kan anvendes til at facilitere læring samt styrke kreativitet og innovation.
Omhandler modeller for, hvordan IT kan understøtte pædagogiske
processer, faciliteter
læring og styrke kreativitet og innovation, samt de specifikke
problemstillinger, der er for-bundet med primært anvendelse og
sekundært udvikling af sådanne teknologier.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 1: Skal have viden om teori,
metoder og praksis inden for ”IT og digitalisering”, nærmere
bestemt, hvordan IT kan understøtte pædagogiske processer, fx
hvordan sociale medier kan understøtte læring, vidensdeling og
samarbejde i pædagogiske processer.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 2: Skal kunne forstå og reflektere
over teorier, metoder og praksis i forbindelse med anvendelse af IT
som pædagogisk værktøj, herunder fx at kunne vurdere implikationer
for læringsudbytte og krav til underviseres kvalifikationer.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 4: Skal kunne vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller, herunder fx bidrage til at analysere et pædagogisk forløb mhp. at identificere hensigtsmæssige teknologianvendelser.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 6: Skal gennem indsigt i
pædagogiske processer og teknologianvendelse i pædagogiske
processer kunne forstå den kompleksitet, der er forbundet
forbedring af sådanne processer.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 7: Skal gennem indsigt i
pædagogiske processer og teknologi anvendelse i pædagogiske
processer selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt
samarbejde med faggrupper inden for det pædagogiske område.
Kurset afvikles som en række forelæsninger og udgør en del af
udgangspunktet for projekt-arbejdet på dette semester. Der vil
derfor være tæt sammenhæng mellem indholdet i dette kursus og de
studerende projektarbejde, og en væsentlig del af læringen foregår
således også gennem projektarbejdet. Det tilstræbes, at de
studerendes erfaringer og udfordringer med at anvende de konkrete
metoder og teorier i projektarbejdet inddrages i kurset, og bruges
som udgangspunkt for erfaringsudveksling, diskussion og yderligere
læring.
Modulet afvikles som en kombination af forelæsninger, hvor teorier
og metoder præsenteres, og opgaveløsning. Undervisning baseres på
en kombination af lærebøger og videnskabelige artikler således, at
de studerende på udvalgte områder får adgang til international
forskning, introduceres for klassiske artikler inden for området,
samt generelt lærer at læse og anvende videnskabelige artikler
inden for dette fag.
Som en del af undervisningen inddrages cases især fra offentlige
virksomheder, som illustrerer relevante problemstillinger og gerne
ved, at praktikere præsenterer en case, de selv har deltaget i, og
de overvejelser de har gjort sig i forbindelse med dette.
Prøvens navn | Modul 13: IT og digitalisering 4: IT som pædagogisk værktøj. |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 13: IT development and e-Government 4: IT as an Educational Tool |
Modulkode | BAID201413 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Digitalisering |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |