Tema. Velfærds- og sundhedsteknologi: Dette semester fokuserer på udvikling af teknologier inden for pleje- og sundhedsområdet og de særlige problemstillinger, der er forbundet anvendelse af teknologi inden for disse områder.
Omhandler generelt modeller og teorier for politikdannelse, -analyse, -implementering og -evaluering inden for den offentlige sektor, herunder også beslutningsteori.
Mere specifikt fokuseres på politikker og strategier for digitalisering inden for velfærds- og sundhedsområdet.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 1: Skal have viden om teori,
metoder og praksis inden for ”organisation og ledelse”, mere
specifikt inden for politikdannelse, -analyse, -implementering og
evaluering samt beslutningsteori. Formålet er, at det studerende
skal kunne forstå sådanne processer og medvirke til at skabe
sammenhæng mellem på den ene side innovation og digitalisering og
på den anden side politik-dannelse, -analyse, -implementering og
-evaluering inden for et givet område.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 2: Skal kunne forstå og reflektere
over teorier, metoder og praksis vedr. politikdannelse, -analyse,
-implementering og evaluering, fx i forbindelse med
deltagelse i udvikling af konkrete politikker i
sundheds-/velfærdssektoren, hvori digitalise-ring indgår som et
element.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 4: Skal kunne vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller, herunder fx analyse og konsekvensvurdering af konkrete politikker.
Bidrag til kompetenceprofil, nr. 6: Skal kunne forstå den
kompleksitet, der er forbundet med politikdannelse, -analyse,
-implementering og evaluering, forstå og agere i de særlige
beslutningsprocesser der kendetegner sådanne processer, og skabe
sammenhæng i forhold til konkrete innovations- og
digitaliseringsprojekter.
Kurset afvikles som en række forelæsninger og udgør en del af
udgangspunktet for projekt-arbejdet på dette semester. Der vil
derfor være tæt sammenhæng mellem indholdet i dette kursus og de
studerendes projektarbejde, og en væsentlig del af læringen foregår
således også gennem projektarbejdet. Det tilstræbes, at de
studerendes erfaringer og udfordringer med at anvende de konkrete
metoder og teorier i projektarbejdet inddrages i kurset, og bruges
som udgangspunkt for erfaringsudveksling, diskussion og yderligere
læring.
Modulet afvikles som en kombination af forelæsninger, hvor teorier
og metoder præsente-res, og opgaveløsning. Undervisning baseres på
en kombination af lærebøger og videnskabe-lige artikler således, at
de studerende på udvalgte områder får adgang til international
forskning, introduceres for klassiske artikler inden for området,
samt generelt lærer at læse og anvende videnskabelige artikler
inden for dette fag.
Som en del af undervisningen inddrages cases især fra offentlige
virksomheder, som illustrerer relevante problemstillinger og gerne
ved, at praktikere præsenterer en case, de selv har deltaget i, og
de overvejelser de har gjort sig i forbindelse med dette.
Prøvens navn | Modul 10: Organisation og ledelse 3: Politikdannelse, -analyse, -implementering og evaluering. |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 10: Organisation and Management 3: Policy Formation and Analysis, Implementation and Evaluation |
Modulkode | BAID201410 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Digitalisering |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |