Modulets indhold, forløb og pædagogik
Formålet med modulet er at give de studerende en introduktion
til problembaseret læring og projektarbejde, herunder
problemformulering, akademisk skriftlig fremstilling,
informationssøgning og –behandling, vejledning og gruppearbejde.
Modulets særlige PBL-fokus er deltagelsen i den selvvalgte gruppe.
Eneste krav til gruppen er, at den skal være på mindst fire
studerende.
Læringsmål
Viden
- betydningen af valget af teori og metode for tilgangen til en
given case
- teorierne bag den problembaserede tilgang læring
- muligheder og udfordringer i det problemorienterede
projektarbejde som (sam)arbejdsform og videnskabelig
undersøgelsesmetode
- projektorganisering, konflikthåndtering og saglige
samtaler
Færdigheder
- at identificere, analysere, formulere og behandle en relevant
problemstilling ved hjælp af den problemorienterede
projekttilgang
- at identificere, analysere, formulere og behandle en relevant
problemstilling via inddragelse af relevant teori og metode
- at begrunde valget af teori- og metode med afsæt i det valgte
problem
- at indsamle og anvende relevant information om det valgte
problem
- at identificere mangler i egen viden og tilrettelægge
læringsprocessen derefter
- at arbejde med komplekse problemer via samarbejde med
andre
- at organisere en samarbejdsproces
- at indgå konstruktivt i et selvvalgt arbejdsfællesskab
- at håndtere udfordringer i projektsamarbejdet på relevant
vis
- at reflektere over såvel egen læring som
projektprocessen
Kompetencer
- at tilrettelægge og gennemføre et projektforløb
- at kunne organisere egne og andres læringsprocesser
- at indgå selvstændigt og professionelt i fagligt samarbejde om
at definere og løse komplekse problemer ved hjælp af den
problemorienterede og projektorganiserede tilgang som
metode
Undervisningsform
Se studieordningens §17.
Omfang og forventet arbejdsindsats
5 ECTS
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Problembaseret læring |
Prøveform | Skriftlig og mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |