Videregående økonomistyring

2020/2021

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet vil give et overblik over udvalgte områder inden for økonomistyring, og den studerende vil blive undervist i at analysere fordele og ulemper ved udvalgte økonomistyringsmodeller. Fokus vil være på at designe udvalgte økonomistyringsmodeller, så disse er tilpasset virksomhedens informationsbehov. Der vil blive taget udgangspunkt i klassisk økonomistyringslitteratur såvel som nyeste forskning inden for fagområdet.

Læringsmål

Viden

Det er målet, at den studerende efter modulet har viden om:

  • udvalgte teoretiske tilgange til økonomistyring.
  • teoretiske og praktiske fordele samt ulemper ved at anvende udvalgte teoretiske perspektiver, metoder og tilgange til en udvalgt problemstilling inden for økonomistyring.

Færdigheder

Det er målet, at den studerende efter modulet har færdigheder i:

  • at forholde sig analytisk og kritisk til udvalgte problemstillinger inden for økonomistyring.
  • at opstille forståelser og løsningsmodeller inden for udvalgte økonomistyringsområder på baggrund af videnskabelige analyser.

Kompetencer

Det er målet, at den studerende efter modulet har kompetencer til:

  • selvstændigt at være i stand til at tilrettelægge og gennemføre analyser af udvalgte problemstillinger inden for økonomistyring.
  • at forene teori og praksis på akademisk vis inden for udvalgte problemstillinger i relation til økonomistyring.

Undervisningsform

For information se § 17.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnVideregående økonomistyring
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
Individuel eksamen.
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelAdvanced Management Accounting
ModulkodeBAEØK202026
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Erhvervsøkonomi
InstitutAAU Business School
FakultetDet Samfundsvidenskabelige Fakultet