Modulets indhold, forløb og pædagogik
Den studerende skal opnå grundlæggende kendskab til den
juridiske terminologi og metode.
Den studerende skal herefter i et skriftligt bachelorprojekt og
en mundtlig projekteksamen demonstrere kendskab til og evne til
selvstændigt at bruge fagets metoder samt viden og kompetencer
inden for det felt, den studerende vælger at belyse.
En række faglige krav til et juridisk bachelorprojektet følger
desuden af det valgte områdes fag.
Læringsmål
Viden
- Selvstændigt at udarbejde en fagligt funderet præsentation af
juridisk stof i almindelighed som en præsentation af gældende ret
på et afgrænset retsområde
Færdigheder
- Selvstændigt afgrænse, beskrive og analysere et juridisk
emne
- Selvstændigt finde, anvende og prioritere kildemateriale under
hensyn til det valgte juridiske stofområdes karakter
- Selvstændigt udarbejde en fagligt funderet præsentation af
juridisk stof, i almindelighed en præsentation af gældende ret på
et afgrænset retsområde
Kompetencer
- Afgrænse, strukturere og præsentere et retsområde i et præcist
sprog med korrekt anvendelse af fagdisciplinens terminologi
- Præsentere alt relevant kildemateriale i en logisk struktureret
form og analysere og vurdere værdien af de enkelte kilder samt
grundlaget for at drage konklusioner
- Reflektere over det faglige grundlag for løsninger eller nye
løsninger på områdets problemstillinger
- Selvstændigt formidle faglig viden, herunder vise kompetence
til faglig dialog med såvel videnskabeligt kyndige,
praktisk-fagligt udøvende og ikke-fagligt kyndige
- Selvstændigt kunne igangsætte og gennemføre fagligt samarbejde
og påtage sig ansvar herfor
- Styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse og
uforudsigelige og at kunne finde løsningsmodeller
- Selvstændigt kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og
specialisering
Undervisningsform
- En vejleder tildeles til hvert projekt
Omfang og forventet arbejdsindsats
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bachelorprojekt |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt
20 minutter pr. studerende x antal i gruppen |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Bachelorprojektet må medbringes til den mundtlige
eksamen |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |