Modulets indhold, forløb og pædagogik
Formålet med faget er at bibringe de studerende en grundlæggende
viden om de centrale begreber, principper og metoder, som den
eksterne årsrapport er opbygget af, således at de studerende opnår
forståelse for regnskabets muligheder og begrænsninger som
kommunikationsmiddel for eksterne interessenter.
I modulet er denne viden en nødvendig forudsætning for, at de
studerende kan gøre effektivt brug af eksterne regnskabsdata. Både
i forbindelse med konkrete regnskabsanalyser men også som et
centralt værktøj, der kan hjælpe til at identificere mere PBL
orienterede problemstillinger i den konkrete virksomhed eller
organisation.
Læringsmål
Viden
- De studerende skal have viden om den regnskabsmæssige
begrebsramme, herunder centrale begreber, principper og metoder,
som kendetegner og er baggrunden for den eksterne årsrapport.
- De studerende skal have praktisk viden om regnskabets
muligheder og begrænsninger som kommunikationsmiddel for eksterne
interessenter
- Fokus for faget er årsregnskabslovens regler vedr.
regnskabsklasse B og C
Færdigheder
De studerende skal kunne
- Opstille resultatopgørelse og balance på baggrund af
bogføringer, råbalance og saldobalance
- Forklare indholdet af årsregnskabslovens grundlæggende
forudsætninger og deres betydning for regnskabets indhold
- Beskrive hvilke komponenter og elementer en årsrapport består
af og forklare, hvad den indeholder
- Indplacere virksomheder korrekt i årsregnskabslovens
”byggeklods-system”
- Forklare indholdet af de regnskabsmæssige definitioner på
aktiver, forpligtelser, egenkapital, indtægter og omkostninger og
anvende disse i konkrete situationer
- Forklare og anvende gældende regler og metoder for indregning
og måling af indtægter og omkostninger
- Forklare og anvende gældende regler og metoder for indregning
og måling af anlægsaktiver, omsætningsaktiver, forpligtelser og
hensatte forpligtelser.
- Udarbejde simple pengestrømsopgørelser på basis af
resultatopgørelse, balance og noter, og forklare dens formål og
indhold
- Beregne leasingaftaler og identificere forskellen på
operationel- og finansiel leasing
Kompetencer
De studerende skal opnå logiske og matematiske kompetencer, der
gør det muligt for dem at gennemskue indholdet af og de
sammenhænge, der er i et eksternt regnskab med henblik på:
- at kunne håndtere udviklingsorienterede situationer i forhold
til erhvervsjuristens anvendelse af den eksterne årsrapport
- at opnå en indledende forståelse for det eksterne
regnskabs placering og sammenhæng med andre økonomiske og juridiske
fagområder med henblik på løbende at kunne deltage i fagligt og
tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang på det
regnskabsmæssige område
- i en struktureret sammenhæng at kunne tilegne sig ny
viden, færdigheder og kompetencer i relation til
erhvervet
Undervisningsform
Omfang og forventet arbejdsindsats
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Eksternt regnskab |
Prøveform | Skriftlig
4 timers eksamen |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | • Tilladte hjælpemidler: Alle
• Internetadgang: Tilladt
• Der må kun medbringes én elektronisk enhed til eksamen (fx én
bærbar computer eller én tablet i alt) |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |