Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Undervisningen tilrettelægges på et niveau, der bygger videre på
den studerendes viden, færdigheder og kompetencer fra modulerne
Makroøkonomi I & II, Mikroøkonomi I & II og Matematik I
& II.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Formålet med Makroøkonomi III er at give de studerende en
grundlæggende indføring i mainstream makroøkonomiske modeller
kvalitativt som også mere formelt matematisk. Som sådan berører
Makroøkonomi III kort, mellem og langsigtede makroøkonomiske
aspekter især med fokus på konjunkturcykler, strukturelt BNP og
arbejdsløshedsproblemer og økonomiske vækstproblematikker.
Modulet består af forelæsninger i makroøkonomisk teori, metode,
og økonomisk politik.
Læringsmål
Viden
- redegøre for, hvad den moderne makroteori som genstandsfelt
beskæftiger sig med
- redegøre for det grundlæggende indhold i ny-klassisk og
ny-keynesiansk makroteori
- redegøre for, opstille og anvende modeller omhandlende
økonomisk vækst
- redegøre for og analysere, hvorledes det økonomiske
vækstpotentiale i en økonomi er strukturafhængigt
Færdigheder
- analysere årsager som konsekvenser af konjunkturcykler herunder
med fokus på tilpasningsprocesserne fra kort til længere sigt
- opstille, analysere og kritisk diskutere relevante økonomisk
politiske tiltag med henblik på at opnå en makroøkonomisk balance
såvel internt som eksternt i en lukket henholdsvis åben økonomi
kontekst ved anvendelse af mainstream makroøkonomiske modeller
- anvende den moderne makroøkonomiske tilgang og dennes
grundlagsproblemer samt metoder
Kompetencer
- udvise en grundlæggende forståelse af væsentlige aspekter i
samspillet mellem en række væsentlige makromarkeder
- udvise en grundlæggende forståelse af centrale
indkomstdannelsesmodeller
Undervisningsform
Forelæsninger og øvelser.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Makroøkonomi III |
Prøveform | Mundtlig
Mundtlig (30 minutter) med ekstern censur. |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |