Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet, skal erhverve viden om:
- Byens geografiske kompleksitet.
- Byens geografi på forskellige skalaer.
- Relevante geografiske teorier, metoder og problemstillinger i
en bymæssig kontekst.
- Det metodiske grundlag for at undersøge en konkret situation,
forhold, tilstand og/eller problemstilling i en urban
kontekst.
Færdigheder
Studerende, der gennemfører modulet:
- Skal kunne organisere og gennemføre indsamling og bearbejdning
af data til at identificere og udforske geografiske
problemstillinger i en konkret bymæssig kontekst.
- Skal kunne gøre brug af Geografiske Informationssystemer (GIS)
software til at bearbejde geodata af bygeografisk relevans til at
analysere en konkret bymæssig problemstilling.
- Skal kunne anvende en relevant teoretisk og naturvidenskabelig
ramme for at analysere en konkret bymæssig problemstilling.
- Skal kritisk kunne reflektere over projektarbejdets resultater
i videnskabsteoretisk sammenhæng.
- Skal kunne strukturere, dokumentere og formidle
projektarbejdets faglige grundlag og resultater.
Kompetencer
Studerende, der gennemfører modulet, skal:
- Kunne anvende, udvikle og reflektere over geografiske teorier
og metoder i en urban kontekst gennem selvstændigt og
problemorienteret projektarbejde.
- Kunne arbejde med bymæssige problemstillinger i en tværfaglig
samfunds- og naturvidenskabelig kontekst.
- Videnskabsteori indenfor "projekt-tema" og didaktik
er en integreret del af projektarbejdet inkl. den mundtlige
fremlæggelse ved evalueringen af projektet.
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne forstå og forklare hvad problemløsning er
- Skal kunne forstå og forklare hvad
gruppesamarbejde/sammensætning er
- Skal kunne anvende møder/planlægning af møder
- Skal kunne anvende tidsplanlægning
- Skal kunne anvende problemanalyse
- Skal kunne forstå og forklare hvad problemløsning er.
KOMPETENCEMÅL GÆLDENDE FOR STUDERENDE DER LÆSER PÅ
KANDIDATNIVEAU, MEN FØLGER UNDERVISNING PÅ BACHELORNIVEAU:
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
Undervisningsform
Problemorienteret projektarbejde i grupper med vejledning.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Projektmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Urban geografi |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |