Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i trafikplanlægning og anvendt
statistik i trafikplanlægningen.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Skal have viden om uheldsmodelleringens styrker og svagheder,
herunder datagrundlaget
- Skal have viden om metoder til anvendelse af surrogater for
uheld i det uheldsbekæmpende arbejde (f.eks.
konfliktteknik/adfærdsobservationer)
- Skal have viden om at planlægge og gennemføre kvantitative
trafiksikkerhedsundersøgelser
- Skal have kendskab til de statistiske metoder, der knytter sig
til ovennævnte metoder
Færdigheder
- Skal kunne redegøre for opbygning af uheldsmodeller. Skal kunne
udforme en uheldsmodel på baggrund af et identificeret
datagrundlag
- Skal kunne gennemføre et konfliktstudie/et adfærdsstudie i
trafikken
- Skal kunne planlægge og gennemføre en
spørgeskemaundersøgelse
- Skal kunne foretage relevante statistiske test på data fra
ovennævnte undersøgelser
Kompetencer
- Skal kunne reflektere over fordele og ulemper ved at bruge
uheldsmodellering i forskellige analysesituationer
- Skal kunne forholde sig fagligt kritisk til resultaterne fra
uheldsmodellering og brugen af uheldsmodellerne
- Skal kunne redegøre for fordele og ulemper ved at benytte
uheldssurrogater
- Skal kunne vælge mellem forskellige metoder til adfærds- og
konfliktstudier af trafikale komplekse situationer
- Skal kunne fortolke output fra gennemførte adfærds- og
konfliktstudier
- Skal kunne forholde sig kritisk til teori og metode omkring
spørgeskemaundersøgelser og kunne fortolke output
- Skal kunne fortolke resultaterne af gennemførte statistiske
test og formidle resultaterne til ikke fagfolk
Undervisningsform
Forelæsninger evt. suppleret med workshops,
præsentationsseminarer m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Trafiksikkerhed: Uheldsmodellering, adfærdsanalyse og
kvantitative sociologiske metoder |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig
Individuel mundtlig eller skriftlig prøve. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |