Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Diplomingeniøruddannelsens 6. semester i byggeri og anlæg.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal have udviklingsbaseret viden om og forståelse for
professionens og fagområdets praksis og anvendt teorier og metoder
inden for den valgte specialisering.
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne anvende fagområdets metoder og redskaber og skal
mestre de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for
professionen
- Skal kunne vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger
samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller
- Skal kunne formidle praksisnære og faglige problemstillinger og
løsninger til samarbejdspartnere og brugere.
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal på selvstændig måde kunne problemformulere, gennemføre,
dokumentere og præsentere et projektarbejde omfattende en kompleks
og udviklingsorienteret opgave inden for centrale emner af de den
valgte specialisering
- Skal evne at omsætte akademiske kundskaber og færdigheder til
relevant, praktisk problembearbejdning og løsning på
diplomingeniørniveau
- Skal evne at opstille robuste tids- og arbejdsplaner for eget
projekt
- Skal selvstændigt og med professionel tilgang kunne indgå i en
dialog med den valgte specialiserings parter og professionelle
interessenter.
- Skal kunne identificere egne læringsbehov og udvikle egen
viden, færdigheder og kompetencer i relation til
professionen.
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne anvende problemløsning
- Skal kunne anvende problemidentifikation
- Skal kunne anvende målsætninger (samarbejdsaftale)
- Skal kunne anvende kontekstinddragelse (brugerinddragelse)
- Skal kunne analysere gruppesamarbejde/sammensætning
- Skal have viden om procesanalyse
- Skal kunne anvende problemformulering
- Skal kunne vurdere møder/planlægning af møder
- Skal kunne analysere tidsplanlægning
- Skal kunne anvende problemanalyse
- Skal kunne analysere personlige kompetencer og ønsker
- Skal kunne vurdere problemløsning
- Skal kunne anvende projektledelse
- Skal kunne anvende konsekvensvurdering
Undervisningsform
Afvikles som problembaseret projektorienteret arbejde. Modulet
skal give den studerende mulighed at dokumentere viden, færdigheder
og kompetencer på professionsbachelorniveau inden for den valgte
specialisering. Den studerende formulerer selv det problem, der
behandles; men problemformuleringen skal godkendes af vejleder og
studienævnsformand, før projektet påbegyndes. Emnet for
bachelorprojektet skal normalt tage udgangspunkt i et af
fagområderne fra praktikopholdet, således at den studerendes
erfaringer herfra kan inddrages. Projektet kan udføres i eller i
samarbejde med en virksomhed. Projektet kan være af teoretisk og
eller eksperimentel natur.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bachelorprojekt |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt
Individuel, mundtlig evaluering med udgangspunkt i afleveret
projektarbejde med
ekstern censur i henhold til eksamensordningen. |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |