Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i projektmodulerne Introduktion til
projektarbejde (P0) og Diskret optimering (P1)
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- skal have viden om modeller for konkrete differensligninger,
eksempelvis til beskrivelse af makroøkonomiske fænomener
- skal have kendskab til iterative og numeriske metoder og
værktøjer, som kan bruges til simulering af diskrete dynamiske
systemer
Færdigheder
- skal kunne kommunikere de relevante abstrakte matematiske
teorier og deres anvendelse på en eller flere konkrete
differensligninger vha. de relevante matematiske begreber og den
relevante matematiske notation
- skal kunne udpege relevante fokusområder til at vurdere og
udvikle løsninger under hensyntagen til de økonomiske,
samfundsmæssige og humanistiske sammenhænge i hvilke løsningen skal
indgå
- kan foretage en kritisk vurdering af relevansen af den
indhentede viden i forhold til projektarbejdet, herunder vurdere de
valgte modeller, teorier og/eller metoders egnethed
Kompetencer
- kan ud fra givne forudsætninger ræsonnere og argumentere med
matematiske begreber indenfor lineær algebra
- skal yderligere udvikle og styrke sin evne til mundtligt og
skriftligt at kunne give en korrekt og præcismatematisk
fremstilling
- skal kunne organisere gruppesamarbejde og samarbejde med
vejledere samt varetage planlægning, gennemførsel og styring af et
projekt under hensyntagen til tidligere erfaringer
- skal kunne anvende begreber og værktøjer til problembaseret
projektledelse og reflektere den problembaserede læring for gruppen
i en skriftlig procesanalyse for P2-forløbet
Undervisningsform
Afvikles som projektorienteret arbejde i grupper.
Projektarbejdet dokumenteres i en P2-projektrapport, udarbejdelse
af en P2-procesanalyse samt deltagelse i et
fremlæggelsesseminar.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 412,5 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Differensligninger med økonomiske anvendelser |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Gruppeeksamen baseret på fremlæggelsesseminar og
projektrapport. |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |