Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund

2020/2021

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Det overordnede formål med dette kursus er at hjælpe de studerende til at få mest muligt ud af AAU’s projektbaserede studieform samtidig med at de lærer at se mere hvordan deres fag indgår i det generelle samfund. Derudover er viden, færdigheder og kompetence i at indgå i projektarbejde meget relevant for dagens arbejdsmarked.

Læringsmål

Viden

  • Viden der gør den studerende i stand til at:
    • Viden, der gør den studerende i stand til at:

      • redegøre for grundlæggende læringsteori

      • redegøre for teknikker til projektstyring og -planlægning

      • redegøre for forskellige tilgange til problembaseret læring (PBL); herunder Aalborg modellen

      • redegøre for forskellige tilgange og metoder til analyse og vurdering af naturvidenskabelige og matematiske    problemstillinger og løsninger i et videnskabsteoretisk, etisk, og samfundsmæssigt perspektiv

      • redegøre for teknikker til analyse af samarbejdet i projektgruppen og metoder til forbedring af samarbejdet

Færdigheder

  • Færdigheder, der gør den studerende i stand til at:

    • planlægge og styre et problembaseret projekt

    • analysere samarbejdet i projektgruppen og reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på eventuelle gruppekonflikter

    • analysere og vurdere egen studieindsats og læring med henblik på at optimere det videre studieforløb og studieindsats

    • formidle et projektarbejde

Kompetencer

  •   Kompetencer, som gør den studerende i stand til at:

    • indgå i et teambaseret projektarbejde

    • reflektere over de anvendte metoder i et videnskabsteoretisk, etisk og samfundsmæssigt perspektiv

    • reflektere og udvikle egen læring, herunder kollaborative læreprocesser i projektgruppen

    • reflektere over sit professionelle virke i relation til det omgivende samfund

Undervisningsform

Kurset er organiseret som et mix af forelæsninger, seminarer, workshops, gruppekonsultation og selvstudie.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 137,5 timers studieindsats.

Det forventes at studerende har læst materialet på forhånd. Al materiale kan findes på Moodle i god tid inden kursusgangen. Kurset har ikke en fast tekstbog. Læsestoffet er enten på dansk, engelsk eller et skandinavisk sprog. Grupperne skal også forvente at skulle aflevere et antal mindre besvarelser til forelæseren.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnProblembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund
Prøveform
Skriftlig
Kurset eksamineres individuelt på baggrund af en skriftlig opgave.
ECTS5
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Kontakt venligst Studienævn for Matematiske Fag - studyboard@math.aau.dk

Fakta om modulet

Engelsk titelProblem-based Learning in Science, Technology and Society
ModulkodeB-MTK1-PV
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk og engelsk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg, Campus Esbjerg, Campus København
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Matematiske Fag
InstitutInstitut for Matematiske Fag
FakultetDet Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet