Det overordnede formål med dette kursus er at hjælpe de studerende til at få mest muligt ud af AAU’s projektbaserede studieform samtidig med at de lærer at se mere hvordan deres fag indgår i det generelle samfund. Derudover er viden, færdigheder og kompetence i at indgå i projektarbejde meget relevant for dagens arbejdsmarked.
Viden, der gør den studerende i stand til at:
• redegøre for grundlæggende læringsteori
• redegøre for teknikker til projektstyring og -planlægning
• redegøre for forskellige tilgange til problembaseret læring (PBL); herunder Aalborg modellen
• redegøre for forskellige tilgange og metoder til analyse og vurdering af naturvidenskabelige og matematiske problemstillinger og løsninger i et videnskabsteoretisk, etisk, og samfundsmæssigt perspektiv
• redegøre for teknikker til analyse af samarbejdet i projektgruppen og metoder til forbedring af samarbejdet
Færdigheder, der gør den studerende i stand til at:
• planlægge og styre et problembaseret projekt
• analysere samarbejdet i projektgruppen og reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på eventuelle gruppekonflikter
• analysere og vurdere egen studieindsats og læring med henblik på at optimere det videre studieforløb og studieindsats
• formidle et projektarbejdeKompetencer, som gør den studerende i stand til at:
• indgå i et teambaseret projektarbejde
• reflektere over de anvendte metoder i et videnskabsteoretisk, etisk og samfundsmæssigt perspektiv
• reflektere og udvikle egen læring, herunder kollaborative læreprocesser i projektgruppen
• reflektere over sit professionelle virke i relation til det omgivende samfundKurset er organiseret som et mix af forelæsninger, seminarer, workshops, gruppekonsultation og selvstudie.
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 137,5 timers studieindsats.
Det forventes at studerende har læst materialet på forhånd. Al materiale kan findes på Moodle i god tid inden kursusgangen. Kurset har ikke en fast tekstbog. Læsestoffet er enten på dansk, engelsk eller et skandinavisk sprog. Grupperne skal også forvente at skulle aflevere et antal mindre besvarelser til forelæseren.
Prøvens navn | Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund |
Prøveform | Skriftlig
Kurset eksamineres individuelt på baggrund af en skriftlig
opgave. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Kontakt venligst Studienævn for Matematiske Fag - studyboard@math.aau.dk
Engelsk titel | Problem-based Learning in Science, Technology and Society |
Modulkode | B-MTK1-PV |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk og engelsk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg, Campus Esbjerg, Campus København |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Matematiske Fag |
Institut | Institut for Matematiske Fag |
Fakultet | Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet |