kender flere eksempler på symmetrigrupper – i geometriske, kombinatoriske og/eller algebraiske sammenhænge
kan ræsonnere om væsentlige undergrupper og kvotientgrupper af symmetrigrupper
kan udnytte gruppeteoretiske resultater i forbindelse med undersøgelse af symmetri
kender og kan illustrere vigtige begreber vedr. gruppevirkninger (bane, stabilisator mv.) i forbindelse med undersøgelse af symmetri
har opnået et beredskab til at værdsætte og udnytte symmetriegenskaber i forbindelse med matematisk modellering
kan medkombinere metoder og resultater fra forskellige matematiske områder (for eksempel algebra med geometri eller kombinatorik).
kan sætte sig ind i og forholde sig undrende og kritisk til den historiske udvikling af et matematisk område
Afvikles som problembaseret projektorganiseret arbejde i grupper, hvor der i arbejdsprocessen fokuseres på samarbejde med ansvar for egen læring. Projektarbejdet dokumenteres i en projektrapport.
Kursusmodulets omfang er 10 ECTS svarende til 275 timers arbejdsindsats.
| Prøvens navn | Symmetri |
| Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
| ECTS | 10 |
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
| Censur | Ekstern prøve |
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
| Engelsk titel | Symmetry |
| Modulkode | B-MAT4-SYM10 |
| Modultype | Projekt |
| Varighed | 1 semester |
| Semester | Forår
|
| ECTS | 10 |
| Undervisningssprog | Dansk |
| Tomplads | Ja |
| Undervisningssted | Campus Aalborg |
| Modulansvarlig |
| Studienævn | Studienævn for Matematiske Fag |
| Institut | Institut for Matematiske Fag |
| Fakultet | Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet |