kender flere eksempler på symmetrigrupper – i geometriske, kombinatoriske og/eller algebraiske sammenhænge
kan ræsonnere om væsentlige undergrupper og kvotientgrupper af symmetrigrupper
kan udnytte gruppeteoretiske resultater i forbindelse med undersøgelse af symmetri
kender og kan illustrere vigtige begreber vedr. gruppevirkninger (bane, stabilisator mv.) i forbindelse med undersøgelse af symmetri
har opnået et beredskab til at værdsætte og udnytte symmetriegenskaber i forbindelse med matematisk modellering
kan medkombinere metoder og resultater fra forskellige matematiske områder (for eksempel algebra med geometri eller kombinatorik).
kan sætte sig ind i og forholde sig undrende og kritisk til den historiske udvikling af et matematisk område
Afvikles som problembaseret projektorganiseret arbejde i grupper, hvor der i arbejdsprocessen fokuseres på samarbejde med ansvar for egen læring. Projektarbejdet dokumenteres i en projektrapport.
Kursusmodulets omfang er 10 ECTS svarende til 275 timers arbejdsindsats.
Prøvens navn | Symmetri |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Symmetry |
Modulkode | B-MAT4-SYM10 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Matematiske Fag |
Institut | Institut for Matematiske Fag |
Fakultet | Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet |