Matematik til multimedie-applikationer

2020/2021

Modulets indhold, forløb og pædagogik

At give den studerende en introduktion til de matematiske begreber og værktøjer der er væsentlige i forhold til at arbejde med udvikling af medieteknologiske produkter.

Læringsmål

Viden

Studerende, som gennemfører modulet, vil opnå:

  • Forståelse af trigonometriske funktioner
  • Forståelse af logaritmiske og eksponentielle funktioner
  • Forståelse af differentiering og integration af funktioner af en variabel, inklusiv numeriske metoder
  • Forståelse af vektorer og grundlæggende vektoroperationer, prikprodukt og krydsprodukt
  • Forståelse af grundlæggende geometri i 2 og 3 dimensioner: punkter, afstande, linier, planer, kugler og deres skæringer
  • Forståelse af parametriske kurver: position, hastighed og acceleration
  • Forståelse af matricer, grundlæggende matrix-operationer og lineære transformationer
  • Forståelse af lineære ligningssystemer
  • Forståelse af matrixinvertering
  • Forståelse af relevansen og anvendelsen af matematiske modeller til forståelse og analyse af systemer og fænomener

Færdigheder

Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til at:

  • Anvende grundlæggende algebraiske beregninger
  • Anvende trigonometriske, logaritmiske og eksponentielle funktioner
  • Anvende differentiation på funktioner af en variabel
  • Anvende integrering på funktioner af en variabel
  • Anvende vektorer, vektoroperationer, matricer og matrixoperationer til beregninger
  • Anvende ligninger for linjer, kugler og planer til at beregne skæringer og finde afstande
  • Anvende differentiering og integrering på vektorfunktioner
  • Anvende metoder til at bestemme om lineære ligningssystemer har løsninger og finde disse
  • Anvende metoder til at bestemme om en lille kvadratisk matrice kan inverteres og bestemme dens inverse

Kompetencer

Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til at:

  • Anvende grundlæggende matematiske redskaber i særdeleshed lineær algebra til at modellere og analysere systemer og fænomener i forbindelse med udviklingen af medieteknologiske produkter

Undervisningsform

Se oversigt over undervisningsformer under §17.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 137,5 timers studieindsats.

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • For at kvalificere sig til eksamen, skal den studerende have:
    - afleveret obligatoriske opgaver rettidigt
    - færdiggjort obligatoriske studieaktiviteter rettidigt

Prøver

Prøvens navnMatematik til multimedie-applikationer
Prøveform
Skriftlig
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelMathematics for Multimedia Applications
ModulkodeB-MAT2-MMMAA
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Matematiske Fag
InstitutInstitut for Matematiske Fag
FakultetDet Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet