Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet:
- Skal have et overordnet kendskab til Danmarks geologi og
forskelle i naturtyper, jordbunds- og klimatiske forhold i de
forskellige landsdele.
- Skal kende nogle af de mest karakteristiske naturtyper og
interessante natur-lokaliteter i Danmark.
- Skal kende et bredt udsnit af Danmarks planter, og kunne
bestemme planter vha. nøgler og have kendskab til deres krav til
miljøet hvor de gror
- Skal kende Danmarks almindelige pattedyr, fugle, krybdyr og
padder og have kendskab til deres udbredelse og levevis.
- Skal have kendskab til et udvalg af insekter, krebsdyr, bløddyr
og andre invertebrater i Danmark
- Skal have kendskab til faunistisk og floristisk succession
- Skal have kendskab til Naturbeskyttelsesloven og andre love,
bestemmelser, regulativer og offentlige planer, som vedrører
beskyttelsen af naturen, og have kendskab til offentlig
naturforvaltning.
- Skal kende til væsentlige problemstillinger på natur- og
miljøområdet (eutrofiering, fragmentering og naturområder,
biodiversitet m.v.) samt væsentlige interessekonflikter på
miljøområdet (opdyrkning, byudvikling, landindvinding, jagt og
fiskeri m.v.).
Færdigheder
Studerende, der gennemfører modulet:
- Skal kunne karakterisere naturtyper på baggrund af en
lokalitets vegetation, dyreliv og geologi
- Skal kunne vurdere hvilke lov- og regulativmæssige
beskyttelseskrav, som omfatter en given lokalitet.
Kompetencer
Studerende, der gennemfører modulet skal:
- Målrettet kunne tilegne sig viden om danske naturtyper og
anvende denne tværfagligt i forskellige sammenhænge, såsom
prioritering af arealanvendelse, naturgenopretning eller
klimaløsninger m.v.
- Formidle resultaterne af en naturtype-karakterisering på en
klart struktureret, sammenhængende og præcis måde, både skriftligt,
grafisk (GIS) og mundtligt.
KOMPETENCEMÅL GÆLDENDE FOR STUDERENDE DER LÆSER PÅ
KANDIDATNIVEAU, MEN FØLGER UNDERVISNING PÅ BACHELORNIVEAU:
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
Undervisningsform
Forelæsninger, øvelser, ekskursion, feltarbejde &
workshops
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Danske naturtyper |
Prøveform | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |