Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet, skal erhverve viden om:
- Samspil imellem menneske, natur, miljø og ressourcespørgsmål på
lokal skala.
- Udvalgte naturgeografiske teorier om steder og relevante
metoder.
Færdigheder
Studerende, der gennemfører modulet, skal:
- Foretage systematiske valg af teorier og metoder til videns
tilegnelse i forbindelse med problemanalyse og problembearbejdning
på lokal skala.
- Foretage en kritisk vurdering af relevansen af den indhentede
viden i forhold til projektarbejdet, herunder vurdering af de
valgte modeller, teorier, begreber og/eller metoders egnethed.
- Kunne identificere, analysere og vurdere dem i forhold til
arealanvendelse.
- Kunne anvende geografiske informationssystemer (GIS) til at
kortlægge og vurdere den valgte problemstilling.
Kompetencer
Studerende, der gennemfører modulet, skal:
- Målrettet kunne tilegne sig geografisk viden og anvende denne
tværfagligt i forskellige sammenhænge.
- Vurdere egen læring i forhold til de opstillede mål og egen
studieindsats.
- Kunne formidle projektets resultater på en klart struktureret,
sammenhængende og præcis måde, både skriftligt, grafisk (GIS) og
mundtligt.
- Videnskabsteori indenfor "projekt-tema" og didaktik
er en integreret del af projektarbejdet inkl. den mundtlige
fremlæggelse ved evalueringen af projektet.
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal have viden om problemløsning
- Skal kunne anvende målsætninger (samarbejdsaftale)
- Skal kunne anvende kontekstinddragelse (brugerinddragelse)
- Skal kunne forstå og forklare hvad problemformulering er
- Skal have viden om problemanalyse
- Skal have viden om problemløsning
- Skal kunne forstå og forklare hvad projektledelse er.
KOMPETENCEMÅL GÆLDENDE FOR STUDERENDE DER LÆSER PÅ
KANDIDATNIVEAU, MEN FØLGER UNDERVISNING PÅ BACHELORNIVEAU:
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
Undervisningsform
Problemorienteret projektarbejde i grupper med vejledning.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Projektmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Naturgeografiske problemstillinger i et lokalt
perspektiv |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |