Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet:
- Skal have viden om metoder til bestemmelse af løsninger for et
lineært ligningssystem ved hjælp af matrixalgoritmer.
- Skal have viden om lineære transformationer, deres beskrivelse
ved matricer og geometriske fortolkninger.
- Skal have viden om termodynamikkens 1-3 lov samt om
grundlæggende begreber som entalpi og entropi.
- Skal have viden om grundlæggende kemi, bindinger, pH,
miljøkemi, ioner, redoxforhold.
- Skal have viden om grundlæggende hydrodynamiske begreber for
ikke sammenpresselige væsker, herunder Stokes lov samt Bernoullis
ligning.
Færdigheder
Studerende, der gennemfører modulet:
- Skal kunne gennemføre reduktion af matricer til echelonform med
henblik på løsning af lineære ligningssystemer.
- Skal kunne gennemføre elementære beregninger med vektorer og
matricer, herunder multiplikation og inversion.
- Skal kunne foretage lineær optimering på simple systemer
(gælder for by-, energi- og miljøplanlægning). Opstille og løse
simple differentialligninger (gælder for geografi).
- Skal kunne vurdere forskellige kemiske stoffers tilstande under
naturlige forhold.
- Skal kunne afstemme redoxligninger og vurdere reduktion og
oxidation i naturlige miljøer.
- Skal kunne gennemføre simple beregninger af tryk og
strømhastighed i væsker.
- Skal kunne gennemføre simple termodynamiske beregninger på
lukkede systemer.
Kompetencer
Studerende, der gennemfører modulet:
- Skal kunne relatere og anvende viden og færdigheder vedrørende
lineære ligningssystemer samt vektorer og matricer i by-, energi-
og miljø- planlægningsmæssige samt geografiske
problemstillinger.
- Skal kunne vurdere implikationer for natur af kursets
naturvidenskabelige indhold.
Undervisningsform
Forelæsninger suppleret med øvelser og selvstudier e.l.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Matematik og naturvidenskab |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |