Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, der gennemfører modulet, skal erhverve:
Læringsmål
Viden
- Viden om grundlæggende læringsteori
- Kan redegøre for teknikker til planlægning og styring af
projektarbejde
- Viden om forskellige tilgange til problembaseret læring (PBL);
herunder Aalborg modellens udgangspunkt i problemer, der indgår i
en samfundsmæssig sammenhæng.
- Kan redegøre for forskellige tilgange til identifikation,
analyse og vurdering af ingeniør-, natur- og sundhedsvidenskabelige
problemstillinger og løsninger i et videnskabsteoretisk, etisk og
samfundsmæssigt perspektiv.
- Viden om konkrete metoder til at udføre denne analyse og
vurdering.
Færdigheder
- Evne til at planlægge og styre et problembaseret
studieprojekt.
- Skal kunne analysere projektgruppens organisering af
gruppesamarbejdet, med henblik på at identificere stærke og svage
sider, og på den baggrund komme med forslag til, hvordan
samarbejdet i fremtidige grupper kan forbedres.
- Kan reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på
eventuelle gruppekonflikter.
- Kan analysere og vurdere egen studieindsats og læring, med
henblik på at identificere stærke og svage sider, og der ud fra
overveje videre studieforløb og studieindsats.
- Selvstændig refleksion over de anvendte metoder i et
videnskabsteoretisk perspektiv.
- Kan reflektere over hvorledes ingeniør-, natur- og
sundhedsvidenskaberne er påvirket af og i sig selv påvirker
menneskers og samfunds udvikling.
- Kan udpege relevante fokusområder, begreber og metoder til at
vurdere og udvikle løsninger under hensyntagen til de
samfundsmæssige sammenhænge i hvilke løsningen skal
indgå.
Kompetencer
- Kan indgå i et teambaseret projektarbejde.
- Kan formidle et projektarbejde.
- Kan reflektere og udvikle egen læring bevidst.
- Evne til at indgå i og optimere kollaborative
læreprocesser.
- Kan reflektere over sit professionelle virke i relation til det
omgivende samfund.
- Forholde sig til de komplekse sociale og miljømæssige
konsekvenser, der er forbundet med anvendelse af teknologiske
løsninger.
- Give et kvalificeret svar på, hvorvidt en løsning er
menneskeligt eller samfundsmæssigt nyttig.
Undervisningsform
Kurset er organiseret som et mix af forelæsninger, seminarer,
workshops gruppekonsultation og selvstudie e.l.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Problembaseret læring i videnskab, teknologi og
samfund |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig
Kurset eksamineres individuelt på baggrund af en skriftlig
opgave |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |