Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået gennem projektmodulet
Introduktion til teknisk rapportskrivning samt viden, der opnås i
Calculus, Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund
samt Videnskabsteori og metoder inden for byggeri og anlæg eller
lignende.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne definere og forstå de i projektarbejdet anvendte
begreber inden for byggeri og anlæg samt have en grundlæggende
forståelse for de anvendte metoder, teorier og/eller modeller inden
for fagområdet byggeri og anlæg
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne definere projektarbejdets mål og en strategi for
problembearbejdning og kunne analysere og drage konklusioner under
inddragelse af relevante sammenhænge
- Skal kunne skrive en konklusion, der besvarer projektarbejdets
problemstilling
- Skal kunne foretage en vurdering af relevansen af i forbindelse
med projektarbejdet indhentet information
- Skal kunne inddrage og beskrive relevante begreber, modeller,
teorier og metoder inden for byggeri og anlæg anvendt til analyse
af den valgte problemstilling
- Skal kunne formidle projektets arbejdsresultater på en
struktureret og forståelig måde såvel skriftligt, grafisk som
mundtligt
- Skal kunne analysere egen læreproces
- Skal kunne anvende en metode til organisering af
projektarbejdet
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport
- Skal kunne samarbejde omkring problemfeltets projektarbejde og
foretage en fælles fremlæggelse af projektarbejdets resultater
- Skal kunne anvende projektarbejde som studieform
- Skal kunne reflektere over egne erfaringer med projektarbejdet
og problembearbejdningen
- Skal kunne anvende de i projektarbejdet benyttede
metoder/teorier inden for fagligheden byggeri og anlæg i
forbindelse med analyse af en problemstilling af lignende faglig
karakter.
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal have viden om problemidentifikation
- Skal have viden om målsætninger (samarbejdsaftale)
- Skal have viden om gruppesamarbejde/sammensætning
- Skal have viden om procesanalyse
- Skal have viden om problemformulering
- Skal have viden om projektledelse
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
De studerende gives et tema, der har fokus på den
ingeniørmæssige tilgang til modellering/analyse af virkeligheden
samt et projektkatalog med projektforslag, der tager afsæt i
problemstillinger inden for byggeri og anlæg.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Projektmodulets omfang er 10 ECTS svarende til 300 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Virkelighed og modeller inden for byggeri og anlæg |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og
projektrapport. |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |