Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger videre på faglig viden, færdigheder og kompetencer
inden for industriel design- og ingeniørområdet svarende til
gennemførelsen af Arkitektur & Design uddannelsens 1. og 2.
semester, samt projektenheden på 3. semester.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Projektet har til formål at udvide den forståelse for teorier,
metoder og processer for design ingeniører i projektudviklingsregi,
som den studerende har fra 3.semester. Her fokuseres på krav og
ønsker fra konkrete målgrupper, brugere og interessenter for et
givent designforslag for et produkt til klare brugergrupper eller
arbejdssituationer og med en høj grad af brugerinteraktion. Det
forventes at den studerende i høj grad anvender de relevante
teorier og metoder fra et Industriel design fagligt perspektiv til
at inddrage brugere og relevante interessenter i
designprocessen.
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet:
Viden:
- Skal kunne redegøre for Industriel designingeniørens metoder og
fremgangsmåder for inddragelse af brugere og andre interessenter i
en konkret designproces
- Skal kunne analysere og forstå et design-baseret problem, ved
hjælp af relevante teorier, metoder og processer til inddragelse af
brugere og brugskontekst
- Skal have viden om den brugerorienterede design-tilgangs
potentialer, begrænsninger og retninger, spændende fra
aktørperspektivet til fysiske faktorer
Færdigheder
Studerende, der gennemfører modulet:
Færdigheder
- Skal kunne formulere og revidere krav, ønsker og mål for
løsning af Industrieldesigningeniør faglige problemstillinger med
udgangspunkt i brugerinddragelse og forståelse for brugerens
kontekst
- Skal løbende gennem processen opstille efterprøvning af de
væsentligste dele af forslaget gennem inddragelse af relevante
interessenter, herunder brugere
- Skal kunne formgive og konstruere produktforslag med
udgangspunkt i brugere og brugskonteksten samt kunne afveje dette i
forhold til de miljømæssige konsekvenser
- Skal kunne udføre og anvende observation, interviews og andre
relevante metoder og redskaber til at indsamle data om brugeres
adfærd
- Skal kunne strukturere indsamlede brugerdata og anvende dette
som designmateriale til både krav- og
produktspecificering
Kompetencer
Studerende, der gennemfører modulet:
Kompetencer
- Skal kunne organisere, gennemføre og reflektere over en
designproces vægt på brugerinddragelse, og videndeling i en gruppe,
i en problem- og projektbaseret læringskontekst.
- Skal kunne formgive og vurdere et koncept for et objekt, der
opfylder opstillede krav, ønsker og mål samt med hensyntagen til
balancen mellem værdiskabelse og væsentligste miljømæssige
konsekvenser
Undervisningsform
Se generel beskrivelse af anvendte undervisningsformer i
studieordningens § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Produktdesign II: Brugerorienteret designproces |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 25 |
Tilladte hjælpemidler | Uden hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |