Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
De studerende skal have faglig viden, færdigheder og kompetencer
indenfor arkitektur og urban design- og ingeniørområdet svarende
til gennemførelsen af Arkitektur & Design uddannelsens 1. - 4.
semester eller lign.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet giver kendskab til og fordrer anvendelse af
analysemetoder og redskaber, der er relevante for ingeniørfagligt
at kunne programmere et byggeprojekt og formidle et arkitektonisk
koncept tydeligt i diagram, skitse og tekst. Derudover introducerer
modulet tematisk til emnet den offentlige bygning, som belyses i
teknologisk, bæredygtig, konstruktiv, historisk, samfundsmæssig og
arkitektonisk perspektiv. Modulet giver en indføring i de
økonomiske rammer som byggeprojekter er underlagt samt principper
for økonomisk kalkulation til budgetlægning af et byggekoncept.
Studerende, der gennemfører modulet:
Læringsmål
Viden
- Skal kunne demonstrere viden om programmet som redskab,
herunder metoder til registrering og analyse af kontekst,
funktioner, teknik og form, herunder diagrammers potentiale i
formidling af analytisk materiale og konceptudvikling
- Skal kunne demonstrere viden om ingeniørfaglige arbejdsmetoder,
herunder tekniske og formgivningsmæssige aspekter af den
integrerede designproces
- Skal have grundlæggende analytisk forståelse for offentlige
bygningers historiske, teknologiske og formgivningsmæssige
aspekter
- Skal have grundlæggende kendskab til metoder af teknisk og
formgivningsmæssig karakter i forhold til temaet den offentlige
bygning
- Skal have viden om de økonomiske bindinger byggerier er
underlagt i praksis
- Skal have grundlæggende viden om økonomisk kalkulation af et
budget til et byggekoncept
Færdigheder
- Skal kunne anvende grundlæggende teori og analysemetoder til at
forstå og håndtere temaet den offentlige bygning samt kunne
redegøre for historiske, teknologiske og formgivningsmæssige
aspekter
- Skal kunne udarbejde og anvende et program som redskab til at
opstille designparametre, og til at styre designprocessen
- Skal kunne anvende metoder til registrering af sted og
kontekst, og til beskrivelse af givne tekniske løsninger i
udfærdigelse af et program og kunne anvende diagrammet som redskab
til formidling af registreringer og analyser og som led i
designprocessen
- Skal kunne formidle og kommunikere et designkoncept i diagram,
skitse og tekst
- Skal grundlæggende kunne redegøre for centrale tekniske,
bæredygtige, formmæssige og historiske aspekter af temaet den
offentlige bygning
- Skal grundlæggende kunne redegøre for samt gennemføre en simpel
økonomisk kalkulation af et budget til et byggekoncept
- Skal grundlæggende kunne foretage og anvende tekniske og
arkitektoniske analyser af temaet den offentlige bygning
Kompetencer
- Skal kunne formulere et præcist og anvendeligt ingeniørfagligt
program for et arkitekturprojekt og reflektere over relationen af
eget arbejde til givne læringsmål og over anvendelsen af programmet
som redskab
- Skal kunne dokumentere forståelse for anvendelse af væsentlige
teoretiske og metodiske emner i relation til design af offentlige
bygninger
Undervisningsform
Se generel beskrivelse af anvendte undervisningsformer i kap.
3.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Teknologi, samfund og arkitektur 3 |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Uden hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |