Modul 3b: Marketing management

2019/2020

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Valgfagsmodul 3B er et modul, der grundlæggende skal gøre de studerende i stand til at forstå og arbejde med marketing management. Dette inkluderer relevante seminartemaer såsom marketing som ledelsesdisciplin, markedsanalyse, konsumentadfærd og industriel markedsføring. Valgfagsmodulet supplerer undervisningen på uddannelsens 1. og 2. semester.

 

Læringsmål

Viden

  • Den studerende skal have viden om teori og praksis inden for marketing management, herunder bl.a. markedanalyse, konsumentadfærd og industriel markedsføring.
  • Den studerende skal kunne forstå og reflektere over forholdet mellem teorier og praksis.

Færdigheder

  • Den studerende skal kunne gennemføre et problembaseret projektarbejde inden for projektarbejdets faglige temaramme, herunder:
  • Kunne identificere, udarbejde, dokumentere og afgrænse en problemformulering.
  • Kunne udvise metodisk refleksion, herunder at kunne reflektere over og begrunde, hvordan problemformuleringen kan behandles og indløses på en systematisk og velovervejet måde.
  • Kunne indsamle, kritisk vurdere og anvende relevant litteratur/teori fra bøger, tidsskrifter og andre kilder.
  • Kunne indsamle/generere, kritisk vurdere og anvende relevant empiri.
  • Kunne behandle problemformuleringen på en systematisk og velovervejet måde, herunder at kunne gennemføre en relevant analyse, tolkning, syntese og/eller diskussion.
  • Kunne udarbejde en konklusion i forhold til problemformuleringen, herunder hvis relevant at udforme forslag til løsning(er) på det behandlede problem og diskutere implementering af løsning(er), hvis dette ligger inden for projektets rammer.
  • Kunne formidle resultatet af projektarbejdet i et klart og korrekt sprog, der overholder videnskabelige konventioner med hensyn til argumentation, herunder gennem kildehenvisninger og dokumentation.
  • Kunne udvise forståelse for og refleksion over styrker og svagheder såvel som muligheder og begrænsninger i projektarbejdet.
  • Kunne relatere projektarbejdet til valgfagets temaramme.

Kompetencer

  • Gennem en reflekterende tilgang til forholdet mellem teori og praksis skal den studerende være i stand til at vurdere og anvende erhvervsøkonomisk teori og forståelser til at løse problemstillinger inden for marketing management, samt være i stand til at formidle dette til relevante interessenter/målgrupper.

Undervisningsform

Modulet indeholder forelæsninger og opgaveløsning og foregår på dansk

Omfang og forventet arbejdsindsats

Der undervises 1 – 2 gange pr. måned fra kl. 9 - 18. Det kræver en betydelig forberedelsesindsats i form af læsning af pensum og opgaveløsning.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnMarketing Management
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
Nærmere detaljer om formkrav, aflevering, eksamen m.m. gøres tilgængeligt i modulets Moodle-rum.
ECTS15
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Der må medbringes kopi af det afleverede projekt, samt en præsentation, i digitalt eller trykt format, til eksaminationen.
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

STUDIESEKRETÆR (ved praktiske spørgsmål)

Charlotte Krull 
Tlf. 9940 8049
Mail: ck@business.aau.dk

KOORDINATOR (ved faglige spørgsmål)

Lektor René Nesgaard Nielsen
Tlf. 9940 8241
Mail: rnn@business.aau.dk

Fakta om modulet

Engelsk titelModule 3b: Marketing management
ModulkodeSRC580075K
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS15
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedAnden placering
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for MBA og HD
InstitutInstitut for Økonomi og Ledelse
FakultetDet Samfundsvidenskabelige Fakultet