Introduktion til det problemorienterede projektarbejde

2019/2020

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Målet er at give den studerende en grundlæggende viden, færdigheder og kompetencer om problembaseret læring og -projektarbejde samt overblik over de centrale elementer i den videnskabelige proces.

Igennem forelæsningsrækken introducerer kurset til de lærings- og erkendelsesteoretiske principper bag PBL-modellen samt til den praktiske anvendelse igennem det problemorienterede projektarbejde, herunder centrale projektelementer som problemformulering, videnskabelig argumentation samt vidensproduktion ved hjælp af teori, empiri og analyse.

Læringsmål

Viden

  • har viden om de centrale krav til en videnskabelig problemformulering og deres betydning for en undersøgelsesproces med henblik på at skabe samfundsvidenskabelig viden
  • kan identificere elementer som teori, empiri og analyse samt redegøre for disses betydning i en videnskabelig proces
  • kan gengive introducerende begreber om viden, erkendelse og læring
  • kan gengive baggrunden for PBL og de særlige læringsbetingelser ved arbejde i en projektgruppe
  • kan eksemplificere uhensigtsmæssige gruppedynamikker i en projektgruppe og redegøre for hensigtsmæssige redskaber til at forebygge og overkomme dem

Færdigheder

  • kan anvende modulets begreber som grundlag for at udarbejde og vurdere en problemformulering
  • kan anvende viden fra modulet til at skitsere elementer og sammenhænge i en videnskabelig undersøgelsesproces
  • kan søge, anvende og forholde sig kritisk til videnskabelig litteratur i forbindelse med en undersøgelsesproces
  • kan reflektere på et indledende niveau over egen viden, skabelse af viden og erkendelse
  • kan reflektere over fælles læring i projektgruppen
  • kan anvende enkle redskaber til at sikre en hensigtsmæssig arbejdsproces i projektgruppen

Kompetencer

  • kan tilrettelægge og gennemføre et samfundsvidenskabeligt projektarbejde
  • kan indgå i samarbejde med andre studerende, vejleder samt andre videnspersoner om undersøgelse og læring i en projektgruppe

Undervisningsform

Forelæsninger med tilknyttede øvelser.

Omfang og forventet arbejdsindsats

5 ECTS

Eksamen

Prøver

Modulet har fælles prøver med
BAPAS20172
Permalink Print

Fakta om modulet

Engelsk titelIntroduction to Problem
ModulkodeBAPAS20171
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig
Indgår i

Organisation

StudienævnStudienævn for Politik & Administration og Samfundsfag
InstitutInstitut for Politik og Samfund
FakultetDet Samfundsvidenskabelige Fakultet

Søg i modulbasen

View all fonts in this project