Dette modul har til formål at styrke de studerendes evne til at undersøge, analysere og håndtere komplekse barrierer og muligheder for udvikling af vidensbaseret socialt arbejde og at kunne indgå i et udviklende tværfagligt og tværsektorielt samarbejde med forskellige offentlige, private og frivillige aktører, der har betydning for det borgernære sociale arbejde. Undervisningen har fokus på forskningsbaseret viden om organisationer, organisatoriske forandringsprocesser, viden, praksis og forskningsmetoder, professionelt socialt arbejde, formidling, læring og kommunikation samt lovgivning og retssociologi – og der er fokus på at udvikle at de studerende udvikler færdigheder og kompetencer til dels at foretage mere komplekse analyser af det sociale arbejde, dels at udarbejde løsningsforslag, der kan bidrage til at udvikle socialt arbejdes vidensgrundlag. De studerende arbejder problemorienteret med viden fra undervisningen i et konkret projekt, der har fokus på udvikling af socialt arbejde i en tværfaglig og kompleks organisatorisk kontekst. Dette implicerer, at de studerende indgår i dialog 10 og et udviklende samarbejde med offentlige, private og/eller frivillige aktører på det sociale område. Der er fokus på de studerendes egen læring i samspil i andre professioner, praksisser og organisatoriske kontekster.
Indhold i 2. modul
Professionelt socialt arbejde (Fagfelt 1)
Organisation og organisatoriske forandringsprocesser (Fagfelt 7)
Lovgivning og retssociologi (Fagfelt 3)
Viden, praksis og forskningsmetoder (Fagfelt 6)
Problembaseret læring Formidling, læring og kommunikation (Fagfelt 9)
Individuelt eller gruppeprojekt: Udvikling af socialt arbejde i en tværfaglig og kompleks organisatorisk kontekst
De studerende arbejder individuelt eller i grupper med en selvvalgt og praksisrelevant problemstilling, der lægger op til at undersøge, analysere og reflektere over muligheder og barrierer for udvikling af 12 vidensbaseret socialt arbejde i en tværfaglig og kompleks organisatorisk kontekst. Det forventes, at de studerendes problemstilling udvikles i dialog med fagfæller, og at der foretages en undersøgelse og analyse, der kan anvendes til at identificere områder for og løsningsmodeller til at udvikle vidensbaseret socialt arbejde i komplekse faglige og organisatoriske kontekster præget af forskellige former for viden. I projektet lægges der vægt på de studerendes evne til at studere, analysere, kommunikere og formidle i et felt præget af faglige og organisatoriske forskelle herunder forskellige former for viden.
Prøvens navn | Vidensbaseret socialt arbejde i en organisatorisk og juridisk kontekst |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Projektarbejde udarbejdet individuelt eller i gruppe |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 2: Knowledge Based Social Work in an Organisational and Legal Context |
Modulkode | VSA20147 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår og Forår
Kan udbydes både efterår og forår |
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg, Campus København |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Masteruddannelsen i Vidensbaseret Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |