Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i modulerne Teknoantropologisk
caseanalyse (projekt) og Introduktion til antropologi og
etnografiske metoder.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende skal planlægge og gennemføre en tekno-antropologisk
undersøgelse inden for en afgrænset lokal teknologipraksis med
henblik på at foretage en tekno-antropologisk analyse.
Læringsmål
Viden
- videnskabsteoretiske positioner, der informerer
tekno-antropologiske studier af teknologisk udviklings- og/eller
anvendelsespraksis.
- etnografiske metoder, der understøtter antropologisk analyse af
teknologisk udviklings- og/eller anvendelsespraksis
- aktører, fagdiscipliner og institutioner der er centrale for
den undersøgte teknologiske udviklings- og/eller
anvendelsespraksis
Færdigheder
- analysere udvalgte situerede socio-tekniske problemer i
relation til den undersøgte teknologiske praksis
- argumentere for valg og anvendelse af konkrete etnografiske
metoder og socio-tekniske, herunder antropologiske, teorier i
forbindelse med undersøgelse af en teknologisk udviklings- og/eller
anvendelsespraksis
Kompetencer
- designe en tekno-antropologisk undersøgelse og gennemføre et
kort tekno-antropologisk feltarbejde
- reflektere over hvordan institutionelle rammer har betydning
for videnpositioner og teknologisk praksis
- formidle projektets teknologiske indhold og socio-tekniske
problematikker vedrørende den valgte teknologi i praksis.
Undervisningsform
Der henvises til studieordningens § 17 om uddannelsens indhold
og tilrettelæggelse.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Teknologi i antropologisk perspektiv |
Prøveform | Skriftlig og mundtlig |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |