Studerende der gennemfører modulet har
Viden om:
redegøre for grundlæggende læringsteori;
redegøre for teknikker til planlægning og styring af projektarbejde;
redegøre for forskellige tilgange til problembaseret læring (PBL); herunder Aalborg modellens udgangspunkt i problemer, der indgår i en samfundsmæssig og/eller humanistisk sammenhæng.
redegøre for forskellige tilgange til analyse og vurdering af ingeniør, natur og sundhedsvidenskabelige problemstillinger og løsninger i et videnskabsteoretisk, etisk, og samfundsmæssigt perspektiv;
redegøre for konkrete metoder til at udføre denne analyse og vurdering.
Færdigheder til at:
planlægge og styre et problembaseret studieprojekt;
analysere projektgruppens organisering af gruppesamarbejdet, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og på den baggrund komme med forslag til, hvordan samarbejdet i fremtidige grupper kan forbedres;
reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på eventuelle gruppekonflikter;
analysere og vurdere egen studieindsats og læring, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og der ud fra overveje videre studieforløb og studieindsats;
reflektere over de anvendte metoder i et videnskabsteoretisk perspektiv
udpege relevante fokusområder, begreber og metoder til at vurdere og udvikle løsninger under hensynstagen til de samfundsmæssige og humanistiske sammenhænge i hvilke løsningen skal indgå.
Kompetencer til at:
indgå i et teambaseret projektarbejde;
formidle et projektarbejde;
reflektere og udvikle egen læring bevidst;
indgå i og optimere kollaborative læreprocesser;
reflektere over sit professionelle virke i relation til det omgivende samfund.
Kurset er organiseret som et mix af forelæsninger, seminarer, workshops, gruppekonsultation og selvstudie.
Prøvens navn | Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Problem Based Learning in Science, Technology and Society |
Modulkode | TBITANB13105 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København, Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Teknoantropologi og Bæredygtigt Design |
Institut | Institut for Planlægning |
Fakultet | Det Tekniske Fakultet for IT og Design |