Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Deltagere skal have gennemført modulet Modeller, Mekanik og
Materialer
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende der gennemfører modulet opnår:
Læringsmål
Viden
- programmeringssprog og deres struktur, logik og syntaks
- procedurer for problemløsning baseret på programmer
- kendskab til et specifikt programmeringssprog
Færdigheder
- udarbejde objektorienteret analyse af ideer til mindre
programmer
- udarbejde objektorienteret design af programmer i mindre skala
ved hjælp af simple UML diagrammer
- dokumentere objektorienterede programmer efter en given
forskrift
- anvende og forstå grundelementerne i det objektorienterede
paradigme, herunder: Objekter, klasser, nedarvning og polymorfi,
indkapsling, samt interfaces
- anvende og forstå grundelementerne i Java herunder: Simple
variabler, datastrukturer og referencevariabler,
værditypekonvertering, kontrolstrukturer, oprette og anvende
pakker, grundlæggende I/O, samt håndtering af undtagelser mm.
- udarbejde simple grafiske applikationer og appletter samt
hændelsesstyret brugergrænseflader ved brug af grafiske
standardkomponenter
Kompetencer
- anvende det objektorienterede paradigme til problemorienteret
programudvikling ved hjælp af det til kurset valgte
programmeringssprog
- afprøve og fejlkorrigere objektorienterede programmer
- identificere løsningsmodeller i relation til konkrete
konstruktionsopgave på produkt-, service og systemniveau
Undervisningsform
Undervisningen foregår som vekselvirkning mellem forelæsninger og
løsning af opgaver.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Logik og programmering |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |