Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Deltagers forudsætninger for modulet er afslutning af 1. semester
ved
Bæredygtigt design
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende der gennemfører modulet opnår:
Læringsmål
Viden
- redskaber til at gennemføre kreativ ingeniørfaglig syntese
- fremstillingsmetoder og processer, og deres egnethed til at
realisere design
- design for X (med vægt på bæredygtighed)
- eksisterende anvendte standarder
Færdigheder
- beskrive et produkts struktur, virkemåde og udformning
- beskrive et produkts fremstilling og montage
- identificere løsningens socio-tekniske kontekst, og klarlægge
meningstilordning og brugsværdi ved interviews og
observationer
- tolke resultater af disse analyser til en række
forbedringsaspekter og formulere krav og kriterier for et produkt
re-design mht. bæredygtighed
- skabe flere løsningsforslag til en specifik ny udformning ved
kombination af systematiske og kreative teknikker
- udvælge og detaljere løsningsforslag under hensyntagen til
funktionalitet, fremstilling samt brug
- gennemføre en teknisk vurdering af løsningsforslags godhed i
forhold til opstillede krav og kriterier
- sandsynliggøre løsningsforslags brugsværdi ud fra overvejelser
over forskydninger i den socio-tekniske kontekst
- udarbejde arbejdsblade til at fastholde observationer,
overvejelser, løsningsforslag og eksperimenter i analyse- og
syntesearbejde
- udforme et re-design af et produkt på baggrund af udførte
analyser og opstille en målsætning samt skabe løsningsforslag
- udforme simple prototyper i værksted
Kompetencer
- strukturere problembaseret projektarbejde, herunder anvendelsen
af milepæle
- reflektere over kvaliteten af det oprindelige design
sammenlignet med forslaget til er redesign og set i forhold den
undersøgte socio-tekniske kontekst såvel som bæredygtigheds
dimensioner
- formidle løsningen på et problembaseret projektarbejde samt den
gennemførte proces
Undervisningsform
Modulet gennemføres som et problembaseret projektorienteret
arbejde indenfor modulets overordnede ramme. Projektarbejdet
understøttes af en eller flere vejledere.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Re-design for bæredygtighed |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |