Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
De almindelige adgangsbetingelser for studiet i Bæredygtigt Design
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende der gennemfører modulet opnår:
Læringsmål
Viden
- problembaseret projektarbejde og gruppearbejde
- feltstudier som metode i problemorienteret læring
- vidensproduktion og videnskabelig praksis med særlig fokus på
etnografiske metoder til studie af aktører og brugspraksis
- samfundsmæssige betingelser for videnskabelig praksis og
samspillet mellem produkter og teknologiers udvikling og brug
- begreber til at analysere brugsprocesser og domesticering af
produkter
Færdigheder
- at benytte etnografiske metoder til at studere brugere og
brugspraksis
- analysere produkter og teknologier i deres brugskontekst og som
samfundsmæssig praksis
- identificere aktører af relevans for brugsprocessen til kilder
til viden om produkters brug
- anvende teoretiske begreber på egen indsamlet empiri
- arbejde med tids- og resourcestyring i projekter
Kompetencer
- at reflektere over egen rolle som observatør af brugere og
brugspraksis
- at reflektere over anvendeligheden af etnografiske metoder og
studier af brugere og brugspraksis i designprocesser
- at udvikle læringsmål for et projektarbejde
- at gennemføre en socio-materiel analyse i relation til en
designfaglighed
Undervisningsform
Undervisningen foregår som forelæsninger, workshops,
individuelle øvelser
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Feltstudier og socio-materiel analyse |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |