Biomekanik i teori og praksis 2 (Boldspil)

2019/2020

Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for at deltage i modulet

Undervisningen tager udgangspunkt i læringsmålene for kurser og projektmoduler på tidligere semestre

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

De studerende skal have viden om:

  • Korrekte definitioner af energi, arbejde, effekt og virkningsgrad.
  • Det funktionelle princip bag kinetiske kæder, svingsløjfer og segmentenergier
  • Korrekte definitioner af dynamik og impuls samt disses anvendelser i forbindelse med hop, balance og stødfænomener.
  • Definitionerne af impulsbevarelse og restitutionskoefficient.
  • Centrale begreber fra strømningslæren som Reynolds tal, viskositet, turbulens, strømningsmodstand, drag- og liftkoefficienter og Magnus- effekt.
  • Anvendelse af computere til simulering af biomekaniske fænomener
  • Biomekanisk perspektiv på tekniske elementer i boldspil
  • Biomekanikkens relevans i forhold til teknikudvikling i forskellige boldspil
  • Biomekanikkens betydning for didaktiske overvejelser ved teknikundervisning i boldspil

Færdigheder

De studerende skal kunne:

  • Udføre beregninger omfattende relationer mellem energi, arbejde, effekt og virkningsgrad.
  • Udføre beregninger af stødfænomener indeholdende hastigheder, masser og restitutionskoefficienter.
  • Vurdere om strømninger er laminare eller turbulenter.
  • Estimere luftmodstand og lift på flyvende objekter.
  • Udvikle simple regneark til simulering af fænomener, som udvikler sig i tiden.
  • Koble biomekanisk viden til teknikudvikling i boldspil
  • Udføre tekniske elementer i boldspil i biomekanisk korrekte bevægelser
  • Udarbejde tekniske boldspilsøvelser med fokus på biomekanisk perspektiv
  • Vælge hensigtsmæssige biomekaniske tilgange i forhold til den konkrete boldspilssituation
  • Fungere selvstændigt og ansvarligt i forhold til at udvælge og benytte biomekaniske redskaber i konkrete boldspils kontekster
  • Formidle konkrete biomekaniske problemstillinger indefor boldspil i relevante kontekster
  • Diskutere boldspil og biomekaniske aspekter af disse, med undervisere, medstuderende og andre relevante aktører

Kompetencer

De studerende skal kunne:

  • Anvende viden om energi, arbejde, effekt og virkningsgrad til vurdering af idrætspræstationer.
  • Anvende viden om kinetiske kæder til formidling af slag- og sparketeknikker.
  • Anvende viden om impuls, stødfænomener og restitutionskoefficient til formidling af teknikker vedrørende hop, balance samt slag- og sparketeknikker.
  • Anvende viden om strømninger til formidling af teknik i boldspil og forklaring af almindelige fænomener vedrørende flyvende bolde.
  • Anvende udviklet viden og færdigheder indenfor boldspil i et biomekanisk perspektiv, i andre idrætslige kontekster.
  • Indgå i og tage ansvar for samarbejdsrelationer omkring undervisning, formidling og udvikling i idrætslige sammenhænge.
  • Udvikle ny viden omkring beslægtede emner, med udgangspunkt i modulets faglige indhold.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnBiomekanik i teori og praksis 2 (Boldspil)
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
Prøven indeholder praktiske idrætselementer og kan afvikles i grupper.
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du kontakte den decentrale studievejledning

Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative spørgsmål.

Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær Malene Møller Knudsen.

Permalink Print

Organisation

StudienævnStudienævn for Idræt og Folkesundhedsvidenskab
InstitutInstitut for Medicin og Sundhedsteknologi
FakultetDet Sundhedsvidenskabelige Fakultet

Søg i modulbasen

View all fonts in this project