Biomekanik i teori og praksis 2 (Boldspil)

2019/2020

Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for at deltage i modulet

Undervisningen tager udgangspunkt i læringsmålene for kurser og projektmoduler på tidligere semestre

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

De studerende skal have viden om:

  • Korrekte definitioner af energi, arbejde, effekt og virkningsgrad.
  • Det funktionelle princip bag kinetiske kæder, svingsløjfer og segmentenergier
  • Korrekte definitioner af dynamik og impuls samt disses anvendelser i forbindelse med hop, balance og stødfænomener.
  • Definitionerne af impulsbevarelse og restitutionskoefficient.
  • Centrale begreber fra strømningslæren som Reynolds tal, viskositet, turbulens, strømningsmodstand, drag- og liftkoefficienter og Magnus- effekt.
  • Anvendelse af computere til simulering af biomekaniske fænomener
  • Biomekanisk perspektiv på tekniske elementer i boldspil
  • Biomekanikkens relevans i forhold til teknikudvikling i forskellige boldspil
  • Biomekanikkens betydning for didaktiske overvejelser ved teknikundervisning i boldspil

Færdigheder

De studerende skal kunne:

  • Udføre beregninger omfattende relationer mellem energi, arbejde, effekt og virkningsgrad.
  • Udføre beregninger af stødfænomener indeholdende hastigheder, masser og restitutionskoefficienter.
  • Vurdere om strømninger er laminare eller turbulenter.
  • Estimere luftmodstand og lift på flyvende objekter.
  • Udvikle simple regneark til simulering af fænomener, som udvikler sig i tiden.
  • Koble biomekanisk viden til teknikudvikling i boldspil
  • Udføre tekniske elementer i boldspil i biomekanisk korrekte bevægelser
  • Udarbejde tekniske boldspilsøvelser med fokus på biomekanisk perspektiv
  • Vælge hensigtsmæssige biomekaniske tilgange i forhold til den konkrete boldspilssituation
  • Fungere selvstændigt og ansvarligt i forhold til at udvælge og benytte biomekaniske redskaber i konkrete boldspils kontekster
  • Formidle konkrete biomekaniske problemstillinger indefor boldspil i relevante kontekster
  • Diskutere boldspil og biomekaniske aspekter af disse, med undervisere, medstuderende og andre relevante aktører

Kompetencer

De studerende skal kunne:

  • Anvende viden om energi, arbejde, effekt og virkningsgrad til vurdering af idrætspræstationer.
  • Anvende viden om kinetiske kæder til formidling af slag- og sparketeknikker.
  • Anvende viden om impuls, stødfænomener og restitutionskoefficient til formidling af teknikker vedrørende hop, balance samt slag- og sparketeknikker.
  • Anvende viden om strømninger til formidling af teknik i boldspil og forklaring af almindelige fænomener vedrørende flyvende bolde.
  • Anvende udviklet viden og færdigheder indenfor boldspil i et biomekanisk perspektiv, i andre idrætslige kontekster.
  • Indgå i og tage ansvar for samarbejdsrelationer omkring undervisning, formidling og udvikling i idrætslige sammenhænge.
  • Udvikle ny viden omkring beslægtede emner, med udgangspunkt i modulets faglige indhold.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnBiomekanik i teori og praksis 2 (Boldspil)
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
Prøven indeholder praktiske idrætselementer og kan afvikles i grupper.
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du kontakte den decentrale studievejledning

Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative spørgsmål.

Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær Malene Møller Knudsen.

Fakta om modulet

Engelsk titelBiomechanics – Practice and Theory in Sports 2 (Ball Games)
ModulkodeSTIIDR16B3_3
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Idræt og Folkesundhedsvidenskab
InstitutInstitut for Medicin og Sundhedsteknologi
FakultetDet Sundhedsvidenskabelige Fakultet