Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
For at kunne påbegynde det afsluttende speciale anbefaler vi, at
alle forudgående eksamener på uddannelsen er gennemført.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Har detaljeret viden om konkret forebyggelsees- eller
sundhedsfremmeaktivitet
- Har viden om de etiske problemstillinger der relaterer sig til
iværksættelse af den konkrete aktivitet
- Kan forklare baggrunden for en konkret videnskabelig
problemstilling einden for rammerne af forskning i forebyggelse
og/eller sundhedsfremme
Færdigheder
- Kan identificere og dokumentere behov for forebyggelses- eller
sundhedsfremmeindsats på et flervienskabeligt grundlag
- Kan anvende relevante teorier og metoder til at udvikle en
konkret forebyggelses eller sundhhedsfremmeaktivitet samt
evalueringer heraf
- Kan udvikle og begrunde strategi og/eller metode til at
understøtte et konkret indsatsområde
- Kan kombinere kvalitative og kvantitative
forskningsmetodologiske tilgange i belysningen af en
problemstilling og foretage relevante, basale statistiske
analyser
- Identificere og dokumentere videnskabelige problemer indenfor
det valgte forskningsområde
- Kan dokumentere systematisk litteraturgennemgang og på et
videnskabeligt grundlag opstille nye analyse- og
løsningsmodeller
- Kan selvstændigt tilrettelægge og gennemføre et projekt med
fokus på interventioner, indsatser, strategier eller programmer
indenfor sygdoms forebyggelse og sundhedsfremme
- Kan selvstændigt udarbejde beslutningsgrundlag for
forebyggelses- eller sundhedsfremmeindsatser på grundlag af
analyser af viden og videnskabelige studier fra relevante
fagområder
- Kan diskutere projektarbejdets resultater i forhold til de
anvendte teorier og metoders rækkevidde og anvendelighed, herunder
statistiske metoder
Kompetencer
- Kan vurderer hvilken viden der skal ligge til grund for
udvikling af et konkret indsatsområde
- Kan diskutere den udviklede metode baseret på faglige
overvejelser og i relation til eksisterende praksis
- Kan identificere og vurdere eksisterende viden og relevante
kvalitative og kvantitative undersøgelser om forebyggende og
sundhedsfremmende indsatser
- Kan selvstændigt udvikle dokumenterede forebyggende eller
sundhedsfremmende indsatser og vurdere såvel tilsigtede som
utilsigtede konsekvenser heraf på et flervidenskabeligt
grundlag
- Kan vurdere de sundhedsmæssige konsekvenser af de bearbejdede
interventioner i projektarbejdet
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Kandidatspeciale |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 50 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du
kontakte den decentrale
studievejledning.
Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du
orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved
faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative
spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Malene Møller
Knudsen.