Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet omfatter centrale teorier og forskningsresultater om
menneskets kognitive og socioemotionelle udvikling på ontogenetisk
plan og de dertil knyttede videnskabelige psykologiske begreber i
videnskabshistorisk belysning.
Kurset omfatter blandt andet:
- udviklingspsykologiske perioder inden for spædbørns udvikling,
småbørns udvikling, udviklingen i ungdomsperioden, den sene
udvikling og samlet inden for en livslang udvikling
- udviklingspsykologiske forklaringsmodeller inden for
konstruktivisme, interaktionisme og strukturalisme samt inden for
arv- og miljødebatten
- centrale teorier vedrørende forståelsen af psykisk udvikling og
dens natur og de dertil knyttede videnskabelige psykologiske
begreber i videnskabshistorisk belysning
- centrale temaer, teorier og forskning inden for såvel det
kognitive som det socioemotionelle område
- centrale temaer vedr. den udviklingspsykologiske dannelse af
personligheden
Læringsmål
Viden
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om og forståelse
af
- tilgange til børns udvikling og livslang udvikling
- relevante forklaringsmodeller til forståelsen af udvikling samt
arv- og miljødebatten
- udvalgte centrale teorier og metoder inden for
udviklingspsykologi
- den principielle anvendelighed af udviklingspsykologisk viden i
praktiske sammenhænge.
Færdigheder
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i
- at identificere, formulere og vurdere væsentlige og relevante
udviklingspsykologiske problemstillinger af såvel kognitiv som af
socio-emotionel karakter
- at identificere og analysere formål, design, og fund i udvalgte
empiriske undersøgelser inden for udviklingspsykologien
- at analysere, diskutere og reflektere over problemstillingerne
under inddragelse af teori og evidens med henblik på at kunne
begrunde og vælge mellem centrale tilgange til
udviklingspsykologiske teorier
- at formidle og diskutere forskningsbaseret viden om
udviklingspsykologiske problemstillinger med både fagfæller og
ikke-specialister.
Kompetencer
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til
- at håndtere teori og empiri i kritisk diskussion af
udviklingspsykologiske fænomener og
- at knytte teori og empiri til praktiske, konkrete og dagligdags
problemstillinger
- selvstændigt at kunne tage ansvar for egen videre faglig
udvikling.
Undervisningsform
Modulet tilrettelægges som en forelæsningsrække, der kan
suppleres med seminarundervisning.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Udviklingspsykologi |
Prøveform | Skriftlig
Prøven er individuel.
Prøven er en bunden 72-timers opgave, hvor den studerende på
baggrund af en stillet opgaveformulering skal besvare et eller
flere spørgsmål inden for fagområdet.
Pensumramme: 1000 standardsider ikke for snævert afgrænset
obligatorisk litteratur.
Sidetal: 5-7 sider.
Besvarelsen bedømmes af eksaminator. |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |