Byernes planlægning og arealforvaltning

2019/2020

Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for at deltage i modulet

Modulet bygger videre på viden opnået på uddannelsens 1. og 2. semester.

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

Studerende der har gennemført projektmodulet: 

  • skal have viden om byudviklingens rammebetingelser og udfordringer
  • skal have kendskab til relevante teorier og metoder indenfor byplanlægning
  • skal have viden om og forståelse for den spatiale planlægningsvilkår, organisering, funktion og indhold på̊ nationalt, regionalt og især kommunalt og lokalt niveau
  • skal have viden om planlægning og forvaltning af arealer i byudvikling, herunder særligt kommunale reguleringsinstrumenter og konkrete planlægningsmæssige virkemidler
  • skal kunne forstå̊ og reflektere over sammenhænge mellem byudvikling, planlægning og bæredygtighed (økonomisk, socialt/kulturelt, miljømæssigt)
  • skal kunne forstå̊ den spatiale planlægning som både en politisk og strategisk proces og en teknisk og administrativ proces

Færdigheder

Studerende der har gennemført projektmodulet: 

  • skal kunne identificere og analysere en konkret byudviklingsudfordring, som viderebearbejdes til en konkret planlægningsmæssig problemstilling på kommunalt og lokalt niveau.
  • skal kunne analysere fysiske, funktionelle, økonomiske, sociokulturelle og/eller miljømæssige forhold med relevans for projektets udfordring/problemstilling. Skal kunne afdække de interesser der knytter sig hertil.
  • skal kunne analysere og vurdere forskellige planinstrumenters muligheder og begrænsninger ift. den valgte problemstilling, herunder med særlig hensyntagen til konsekvenser for sammenhænge og bæredygtighed.
  • skal kunne anvende relevante informationsteknologiske værktøjer og planlægningsrelaterede datasamlinger i projektets analyser og i formidling af projektarbejdets resultater, herunder visualisering af planlægningsarbejdet.
  • skal kunne udvikle konkrete forslag til reviderede, nye eller supplerende strategier og planer, på relevant niveau(er), til løsning af den identificerede problemstilling. Der skal i den forbindelse udarbejdes to produkter – en arealorienteret udviklingsplan på by- eller bydelsniveau samt en lokalplan.

Kompetencer

Studerende der har gennemført projektmodulet: 

  • skal kunne strukturere og håndtere den komplekse sammensætning af konkrete byudviklings- og planlægningsudfordringer i studie- og projektarbejdet.
  • skal kunne kombinere og sammensætte anvendelsen af relevante teorier, metoder og analyser, så disse danner en syntese frem mod udarbejdelsen af konkrete strategier og planer.
  • skal selvstændigt kunne indgå i tværfaglige planlægningsopgaver og – samarbejde på byniveau.

Undervisningsform

Problemorienteret projektarbejde i grupper.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnByernes planlægning og arealforvaltning
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
ECTS15
Tilladte hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning
Permalink Print

Fakta om modulet

Engelsk titelUrban Planning and Land Management
ModulkodePGLLANB16301
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS15
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg, Campus København
Modulansvarlig
Indgår i

Organisation

StudienævnStudienævn for Planlægning og Landinspektøruddannelsen
InstitutInstitut for Planlægning
FakultetDet Tekniske Fakultet for IT og Design

Søg i modulbasen

View all fonts in this project