Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende der har gennemført projektmodulet:
- Skal have en grundlæggende forståelse vedrørende
geodataområdets betydning og historiske kontekst
- Skal have indsigt i det danske geodataområdes opgaver og
datasamlinger
- Skal have kendskab til geodataområdets
repræsentationsformer
- Skal have viden om nivellerinstrumentets funktion.
- Skal have viden om geometrisk nivellements udførelse og
beregning
- Skal have viden om totalstationen og dens funktioner
- Skal have viden om polær målings udførelse og beregning
- Skal have viden om geometrisk konstruktion ved hjælp af
CAD-værktøjer
- Skal have viden om metoder til afbildning af geografiske
objekter i et lokalt system
Færdigheder
Studerende der har gennemført projektmodulet:
- Skal kunne planlægge og gennemføre et teknisk nivellement
- Skal kunne planlægge og gennemføre polær detailmåling med
totalstation
- Skal kunne omsætte rå måledata fra totalstation til koordinater
(E, N) og højder (H)
- Skal kunne fremstille en mindre terrænmodel ud fra det tekniske
nivellement
- Skal kunne sammensætte koordinaterne og danne simple geometrier
(punkter, linjer og flader)
- Skal kunne anvende CAD-værktøjer til fremstilling af
3D-modeller på baggrund af de dannede geometrier
- Skal kunne visualisere modellerne og fremstille korte
animationer af dem
Kompetencer
Studerende der har gennemført projektmodulet:
- Skal kunne arbejde problem- og procesorienteret med en konkret
opgave fra definition af opgaven til præsentation af den færdige
model
- Skal kunne bruge metoder og teorier formidlet i undervisningen
i en praktisk situation
Undervisningsform
Forelæsninger suppleret med praktiske øvelser (workshops)
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Landmåling og rumlige modeller |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |