Byens udfordringer og planlægning

2019/2020

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:

  • Skal kunne gøre rede for aktuelle problemstillinger og udfordringer inden for byplanlægning på tværs af lokale, regionale, nationale og internationale skalaer.
  • Skal kunne forklare det metodeteoretiske grundlag for forskellige metoder til at analysere et sted.
  • Skal kunne forstå hvad forskellige vejledningstyper betyder for læringspotentialet i gruppen

Færdigheder

Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:

  • Skal kunne organisere og gennemføre indsamling af kvantitative og kvalitative data til at identificere og udforske en byudviklingsmæssig problemstilling for et konkret sted.
  • Skal kunne udføre en ingeniørfaglig kortlægning af de tekniske og rumlige betingelser for byudvikling for et konkret sted.
  • Skal kunne udpege samfundsmæssige karakteristika og dynamikker, der er centrale for et steds udvikling.
  • Skal kunne kortlægge hvilke interesser, der er forbundet med udviklingen af et konkret sted.
  • Skal kunne opstille løsningsforslag til, hvordan planlægning kan være med til at imødegå grundlæggende udfordringer i byerne.

Kompetencer

Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:

  • Skal kunne udvikle en plan for et steds bæredygtige udvikling på baggrund af relevante analyser.
  • Skal kunne argumentere for validiteten af datagrundlaget bag den udarbejdede plan ud fra akademiske metode- og teoribetragtninger.
  • Skal kunne reflektere kritisk over strategien bag af den udarbejdede plan i forhold til dens værdi for de involverede interessenter og dens realiserbarhed.
  • Skal kunne formidle en konkret plan på en letforståelig og argumenterende måde i forhold til genstandsfeltets interessenter
  • Skal kunne varetage planlægning, gennemførsel og styring af et projekt.
  • Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede opgaver under projektarbejdet og selvstændigt bidrage til projektgruppens arbejde og resultater.

Undervisningsform

Problemorienteret projektarbejde i grupper. 

Eksamen

Prøver

Prøvens navnByens udfordringer og planlægning
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
ECTS15
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurEkstern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning
Permalink Print

Organisation

StudienævnStudienævn for Planlægning og Landinspektøruddannelsen
InstitutInstitut for Planlægning
FakultetDet Tekniske Fakultet for IT og Design

Søg i modulbasen

View all fonts in this project