Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i modulet Anvendt ingeniørmatematik
eller tilsvarende.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Have viden om talsystemer (decimal, binær, hexadecimal), basale
aritmetiske operatorer og repræsentation af hel- og decimaltal
- Have viden om basale logiske komponenter og enkle
kombinatoriske kredsløb
- Have grundlæggende viden om bi-stable (flip-flops) komponenter
og deres anvendelse i enkle synkrone sekventielle kredsløb
- Have forståelse for hvordan digitale signaler repræsenteres i
forskellige elektriske logik-familier samt forstå deres statiske og
dynamiske elektriske karakteristikker
- Have kendskab til metoder for programudvikling og kunne forstå
udviklingsprocessen for et program fra problemformulering til
endelig implementering
- Have kendskab til syntaksen for programmeringssproget
C, herunder viden om hukommelsesstyring, datatyper og
variable, kontrolstrukturer, funktioner samt brug af pointere
- Have grundlæggende kendskab til C-sprogets
pre-processor, kompiler og linker samt brug af flere kildefiler og
biblioteksfiler
- Have kendskab til brug af et integreret udviklingsmiljø til
programudvikling i C og til fejlfinding
- Have grundlæggende forståelse for mikrokontrollere, deres
arkitektur og anvendelse i realtidssystemer
- Have kendskab til basale perifere enheder i mikrokontrollere,
herunder digital input og output samt analog input og output
- Have kendskab til virkemåden for digital til analog konvertere
og analog til digital konvertere samt deres praktiske anvendelse i
en mikrokontroller
- Have kendskab til specielle perifere enheder, herunder
pulsbreddemodulator og interface til en enkoder med
kvadratursignaler
- Have kendskab til udvikling/fejlfinding af
C-programmer til mikrokontrollere anvendt i
realtidsapplikationer med både interrupt service rutiner og
ikke-tidskritiske rutiner
- Have kendskab til tidsdiskret implementering af filtre,
regulatorer og puls-breddemodulatorer i mikrokontrollere
- Have kendskab til metoder til grafisk programmering
- Have kendskab til programmering vha. dataflowteknikker ved brug
at basale datatyper og kontrolstrukturer for både
ikke-tidskritiske- og realtids-applikationer
- Have kendskab til anvendelse af integreret udviklingsmiljø for
grafisk programmering og fejlfinding
- Have kendskab til hardware til brug ved dataopsamling
Færdigheder
- Være i stand til at analysere, designe og realisere simple
kombinatoriske og sekventielle logiske kredsløb
- Være i stand til at beskrive de væsentligste elektriske
karakteristika for forskellige logikfamilier og forstå hvornår
interfacekredsløb skal anvendes
- Være i stand til at interface en mikrokontrollers perifere
enheder til eksterne enheder (aktuatorer, sensorer, osv.) ved at
tage hensyn til alle relevante elektriske forhold
- Være i stand til at udvælge et passende realtidssystem og
tilhørende programmeringsmiljø til en given ingeniørmæssig
problemstilling
- Være i stand til at neddele et program i mindre moduler, der
kan programmeres, fejlfindes, og afprøves enkeltvist
- Være i stand til at udvikle applikationer i
programmeringssproget C og vha. grafisk programmering, der kan løse
en given problemstilling, som kan have realtidskrav
- Være i stand til at planlægge, udføre og dokumentere
eksperimenter, hvor en mikrokontroller anvendes i et realtidssystem
med både analoge og digitale input og output.
Kompetencer
- Skal selvstændigt kunne udføre design og udvikling inden for
fagområdet realtidssystemer og deres programmering
- Skal selvstændigt være i stand til at videreudvikle egen viden
og kompetencer inden for fagområdet ud over indholdet i dette
kursusmodul
Undervisningsform
Kurset afvikles som en blanding af forelæsninger, workshops,
øvelser, selvstudium og miniprojekt.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 10 ECTS svarende til 300 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Realtidssystemer og programmeringssprog |
Prøveform | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave
Undervisningsdeltagelse med mindst 80% fremmøde samt godkendelse af
miniprojekt, der kan udarbejdes gruppevis. Omfang ca. 10 sider
(max. 2800 karakterer pr. side). |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |