Modulets indhold, forløb og pædagogik
Et væsentligt element i design af medieteknologiske systemer er
behovet for eksperimentelt at evaluere arbejdet. Viden om hvorledes
man korrekt designer eksperimenter og evaluerer data er
fundamentalt i denne sammenhæng. For eksempel test af hvilken
trackingalgoritme er bedst, eller evaluering af hvorledes brugere
klarer sig med forskellige typer af feedback, eller om der er
korrelation mellem alder og performance, etc.
Læringsmål
Viden
Studerende, som gennemfører modulet, vil opnå:
- Forståelse af grundlæggende sandsynlighedskoncepter: sample
space, kombinatorik, uafhængige hændelser, betingede
sandsynligheder, Bayes’ sætning, binomialfordeling, etc.
- Forståelse af grundlæggende statistisk terminologi og
behandling af data: fordelinger (sandsynlighedstæthedsfunktion,
kummulitativ fordelingsfunktion, kvantilfunktion), mål for central
tendens og variabilitet, histogram, type I og II fejl, etc.
- Forståelse af fordele og ulemper ved forskellige typer af
designs og studier (between-group, within-group,
korrelationsstudier, blind/double-blind, komplet/inkomplet og
balanceret/ubalanceret, etc.)
- Forståelse af forskellen mellem almindelige eksperimentdesigns,
f.eks., single-sample eksperimenter, two-sample eksperimenter, og
factorial/multi-factorial eksperimenter
- Forståelse af grundlæggende principper omkring uafhængighed,
randomization, replikering og blocking, og hvorledes disse kan
anvendes i eksperimenter
- Evne til at relatere frekvensdistributioner til konceptet
hypotesetest
- Forståelse af mulige etiske aspekter af et studie
Færdigheder
Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til
at:
- Designe et eksperiment til at måle ændringer i en afhængig
variabel, ved at identificere og kontrollere relevante uafhængige
variable
- Informere og instruere personer der deltager i et studie
- Forstå, og være i stand til at vælge imellem, de mest
almindelige metoder til statistisk analyse og evaluering af
eksperimentelle data, f.eks., t-test, analyse af varians,
chi-square test, binomial test, korrelation, lineær og logaritmisk
regression
- Forstå forskellene mellem parametriske og ikke-parametriske
metoder
- Forstå forskellige måleskalaer og diskutere eksperimenter i
forhold til reliability, bias og sensitivity
- Diskutere egne data og antagelser anvendt ved statistisk
tests
- Anvende statistiksoftware til at analysere og præsentere
eksperimentelle resultater
- Diskutere og repræsentere empiriske data på forskellig vis
(beskrivende tekst, tal, fomler, grafer og figurer) og skifte
mellem disse i henhold til situationen og konteksten
- Læse, forstå og implementere eksperimentelt og empirisk arbejde
som beskrevet i relevant litteratur
Kompetencer
Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:
- Designe kvantitative videnskabelige eksperimenter under
hensyntagen til relevante faktorer
- Dokumentere egne, og forstå og evaluere andres, eksperimentelle
resultater
Undervisningsform
Se oversigt over undervisningsformer under §17.
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- For at kvalificere sig til eksamen, skal den studerende have:
- afleveret obligatoriske opgaver rettidigt
- færdiggjort obligatoriske studieaktiviteter rettidigt
Prøver
Prøvens navn | Design og analyse af eksperimenter |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |