Modulets indhold, forløb og pædagogik
At give den studerende teoretisk og praktisk forståelse for,
hvorledes man planlægger og udfører et videnskabeligt
problembaseret projekt med teknologisk, social og humanistisk
relevans. Dette inkluderer en forståelse for, hvordan teknologiske
aspekter og relevant kontekstuelle omstændigheder kan identificeres
og inkluderes i udviklingen af en løsningsmodel.
Læringsmål
Viden
Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til
at:
- Have kenskab til grundlæggende læringsteorier
- Have kendskab til projektplanlægnings- og
styringsteknikker
- Have kendskab til forskellige tilgangsvinkler til
problembaseret læring (PBL) herunder Aalborg modellen for
projektorienteret PBL
- Have kendskab til viden om mediehistorie og dets
socio-kulturelle sammenhæng og anvendelse
- Have kendskab til hvad teknologi er, herunder hvordan det kan
bedømmes i en større kontekst, f.eks. ved at anvende
teknologivurderingsteknikker
- Beskrive grundlæggende koncepter vedrørende kreativitet og
relatere dem til kreative metoder anvendt i en
problemløsningskontekst
Færdigheder
Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til
at:
- Anvende grundlæggende principper og studieteknikker relateret
til planlægning og styring af et problemorienteret projekt, i
særdeleshed faser i et problemorienteret projekt fra initierende
problem til problemanalyse og problemformulering, design,
implementation og evaluering
- Analysere og evaluere organiseringen af projektgruppearbejde;
identificere styrker og svagheder i disse f.eks. gruppedynamik,
teamroller, intern og ekstern kommunikation og tidsstyring;
reflektere over mulige forbedringer for fremtidige situationer og
dokumentere sådanne analyser
- Analysere gruppekonflikter, årsager og mulige løsninger
- Analysere og evaluere eget bidrag til studier og læring, f.eks.
ved at identificere årsagssammenhænge i egen læring, og reflektere
over, hvorledes disse sammenhænge former læringsprocesser,
indlæringsstil og personlig læringserfaring
- Anvende grundlæggende metoder til analyse og evaluering af et
Medialogi-problem ud fra et videnskabeligt, etisk, teknologisk og
samfundsmæssigt perspektiv
- Anvende grundlæggende kreative designmetoder til
problemløsningsopgaver i særdeleshed under hensyntagen til kontekst
f.eks. bedømmelse af livsstil, kommunikation og almindelig
praksis
Kompetencer
Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:
- Kunne deltage i gruppebaseret projektarbejde og forstå egen
rolle heri
- Forstå og kommunikere projektarbejde
- Analysere egne læringsprocesser
- Analysere og dokumentere læringsprocesser i gruppen
- Etablere optimale kollaborative læringsprocesser
- Anvende viden og forståelse af videnskab, teknologi og samfund
fra et teknologisk og holistisk perspektiv
- Forstå grundlæggende metodologiske strategier for evaluering af
Medialogi-problemer f.eks. kunne anvende koncepter fra
videnskabsteori til evaluering af projekter
Undervisningsform
Se oversigt over undervisningsformer under §17.
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- For at kvalificere sig til eksamen, skal den studerende have:
- afleveret obligatoriske opgaver rettidigt
- færdiggjort obligatoriske studieaktiviteter rettidigt
Prøver
Prøvens navn | Problembaseret læring i videnskab, teknologi og
samfund |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |