Hjertet, respirationsorganerne, og nyrer/urinvejene II

2019/2020

Modulets indhold, forløb og pædagogik

At videreudvikle færdigheder indenfor forståelse af funktion og patologi i hjertet, respirationsorganerne, nyrerne og urinvejene opnået i modul 1.3.

Læringsmål

Viden

Fysiologi og patofysiologi

Hjertet

  • Gøre rede for ventriklernes funktion ved hjerte fejl
  • Kunne beskrive de hyppigste rytmeforstyrrelser og identificere dem på et EKG
  • Kende til associationen mellem hypertyreose og supraventrikulær arytmi
  • Forklare de cirkulatoriske konsekvenser af læsioner i hjerteklapper

Respirationsorganerne

  • Beskrive patologi, patogenese, almindelige sygdomstegn og behandlingsmuligheder ved lunge kræft
  • Gøre rede for mikrobiologi, patologi og patogenese ved tuberkulose
  • Gøre rede for mikrobiologi, patologi og patogenese af pneumonier
  • Gøre rede for patologi og patogenese af luftvejsobstruktioner

Nyrerne og urinvejene

  • Redegøre for miktionens fysiologi
  • Beskrive patogenesen og de patologiske forhold ved glomerulonefritis
  • Gøre rede for patogenese af nyresten
  • Gøre rede for patofysiologi af akut og kronisk nyreinsufficiens
  • Gøre rede for årsager og behandling af inkontinens
  • Forklare de patofysiologiske betydninger af kræft i de fraførende urinveje
  • Gøre rede for ætiologi og patogenese ved urinvejsinfektioner

Farmakologi

  • Gøre rede for principperne i brugen af trombolyse ved myokardieinfarkt
  • Forklare kausalitet og konsekvens af hypertension og farmakologisk behandling
  • Gøre rede for brugen af farmaka til bronko dilatation og behandling af inflammation i luftvejene
  • Gøre rede for den antimikrobielle behandling af tuberkulose
  • Forklare virkningen af diuretika
  • Forklare nyrens rolle i elimination af lægemidler og toxiner
  • Gøre rede for nyrens sårbarhed for toxiner

Epidemiologi folkesundhed

  • Gøre rede for epidemiologi af koronararteriesygdom
  • Gøre rede for epidemiologi af lungekræft
  • Gøre rede for global epidemiologi af tuberkulose
  • Forklare de miljømæssige faktorer i respirationssygdomme

Færdigheder

  • Analysere lunge- og hjerte sygdomme i relation til de anatomiske forhold
  • Udføre en grundig undersøgelse af de respiratoriske og kardiovaskulære systemer hos normale patienter
  • Fortolke almindelige symptomer ved hjerte og lungesygdomme
  • Genkende større abnormiteter hos hjerte og lungesyge patienter
  • Analysere sammenhænge mellem hjertets ledningssystem og arytmier
  • Analysere effekten af sygdom på nyrens funktion i opretholdelse af elektrolytbalance, væskeregulering og pH regulering i forhold til kroppens funktion
  • Kende til de anatomiske forholds disponerende forhold for udvikling af urinvejsinfektioner hos kvinder
  • Vurdere betydning af negative og positive testresultater i klinisk regi
  • Kommunikere med patienter om deres behov og problemer

Kompetencer

  • Efter dette modul kan man vurdere og undersøge for lidelser i hjertet, respirationsvejene, nyrerne og urinvejene.

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • Indstilling til eksamen forudsætter godkendt klinisk portfolio.

Prøver

Prøvens navnHjertet, respirationsorganerne, nyrerne og urinvejene II
Prøveform
Skriftlig
ECTS10
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurEkstern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du kontakte den decentrale studievejledning

Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative spørgsmål.

Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær Helene Nørgaard.

Fakta om modulet

Engelsk titelHeart, Respiration and Kidney/Urinary System II
ModulkodeMEDMS14B6_1
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS10
UndervisningssprogDansk og engelsk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Medicin
InstitutKlinisk Institut
FakultetDet Sundhedsvidenskabelige Fakultet