Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Bestået modul 1.1 og 1.3
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Lægefaglig
- Redegøre for den principielle opbygning af led, knogler og
skeletmuskulatur
- Redegøre for histologi og embryologi af brusk, led, knogler og
skeletmuskulatur
- Forklare sammenhæng mellem struktur og funktion af
skeletmuskulatur, knogler og led, herunder mekanismerne ved
muskelkontraktion
- Redegøre for kraniets og rygsøjlens anatomi
- Beskrive centralnervesystemets opbygning og udvikling
- Redegøre for det perifere nervesystems principielle opbygning
og funktionelle integration med centralnervesystemet
- Redegøre for nervesystemets funktionelle histologi
- Kunne beskrive den synaptiske transmission og axon-potentialets
udbredning
- Kunne identificere centrale neurotransmittere, have viden om
deres syntese og virkning på respektive receptorer
- Redegøre for basale principper i centralnervesystemets
biokemi
- Have kendskab til epilepsi og udvalgte neurodegenerative
sygdomme og kunne angive farmaka til behandling af disse
sygdomme
- Gøre rede for typer og virkning af farmaka på det autonome
nervesystem
- Redegør for anatomi, funktionel histologi, embryonale udvikling
og fysiologi af sanseapparatet omfattende syns-, lugte-, smags-,
høre-, føle-, balance- og kropssanserne
- Beskrive patofysiologi af glaucom og katarakt
Kommunikator
- Gøre rede for kropssprogets betydning for kommunikation
- Forklare de typiske udfordringer ved kommunikation via 3.
person
- Angive strategier til hensigtsmæssig håndtering af
kommunikation via 3. person
Færdigheder
Lægefaglige
- Identificere udvalgte knogledele radiologisk
- Med udgangspunkt i viden om nervesystemets embryologiske
udvikling, forklare hvorledes de mest almindelige medfødte defekter
i centralnervesystemet kan opstå
- Kunne fortolke konsekvenserne af læsioner i de forskellige
områder af centralnervesystemet
- Foretage klinisk neurologisk undersøgelse inkl. undersøgelse af
væsentlige reflekser og kranienerver
- Kunne foretage en undersøgelse af ryggen
Kommunikator
- Reflektere over eget og patientens kropssprog i forbindelse med
anamneseoptagelse og undersøgelse af patient
- Identificere elementer fra en udvalgt model for
læge-patient-kommunikation i en konkret situation og foreslå
begrundede alternativer til lægens ageren
Undervisningsform
Problem-baseret undervisning med udgangspunkt i cases
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- En forudsætning for deltagelse i eksamen er godkendelse af
obligatoriske elementer.
Prøver
Prøvens navn | Nervesystemet og bevægeapparatet |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du
kontakte den decentrale
studievejledning.
Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du
orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved
faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative
spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.